Medborgarservice fortsatt i fokus

I NT den 18 november skriver tre företrädare för Moderaterna om förändringen som nu genomförs avseende medborgarservice.

Den verksamhetsförändring som nu genomförs bottnar i ett behov av att se över de ekonomiska förutsättningarna för alla verksamheter i kommunen, menar debattörerna.

Den verksamhetsförändring som nu genomförs bottnar i ett behov av att se över de ekonomiska förutsättningarna för alla verksamheter i kommunen, menar debattörerna.

Foto: Patrik Selsfors

Debatt2020-11-25 06:40
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "Dyra lärpengar med satsningen" (18/11):

Precis som Moderaterna beskriver så sker nu förändringar som innebär att verksamheten flyttar tillbaka från Funkishuset till Strömsvik, och ambitionsnivån att föra över ytterligare arbetsuppgifter från verksamheten till Medborgarservice skalas ner något.

Det är dock viktigt att poängtera att det som har varit målet med att sammanföra funktionerna som arbetar med att hantera inkommande samtal och kontakt med medborgarna kvarstår – att underlätta för medborgarna att få snabbt svar och hjälp med sitt ärende: om än på en annan plats. Precis som andra verksamhetsförändringar så tar det en viss tid innan full effekt nås, och när det gäller medborgarservice pågår ett intensivt arbete för att fortsätta utveckla tillgänglighet och service.

Den verksamhetsförändring som nu genomförs bottnar i ett behov av att se över de ekonomiska förutsättningarna för alla verksamheter i kommunen. En sådan verksamhet som vi i den politiska ledningen har nära ansvar för är den centrala administrationen. Vi har tidigare fått kritik av oppositionen för att vi inte gör tillräckliga effektiviseringar centralt, när det genomförs ”ute på golvet” i organisationen. Det här är ett exempel på att vi faktiskt tar ansvar för att så sker.

Moderaterna frågor om vilka lärdomar som har dragits av genomförandet av Medborgarservice. En sådan lärdom är att politiken behöver bli tydligare kring målsättningen med verksamheten, såväl kvalitet som ekonomi, men överlämna mer av hur verksamheten ska bedrivas till den professionella organisationen. Den verksamhetsförändring som nu genomförs av kommundirektören har vårt fulla stöd, och syftar till att både nå målen om en bra service för medborgarna och en rimlig ekonomisk kostnad.

Till sist vill vi instämma i det Moderaterna skriver kring medarbetarna på medborgarservice. Det läge som har uppstått ska inte ligga medarbetarna till last, och beklagar att de har fått utstått så tvära kast. Vi hoppas och tror att den här förändringen skapar bäst förutsättningar till ett långsiktigt och hållbart utvecklingsarbete för att bli ännu bättre på att ge service till våra medborgare och näringsidkare – och i detta spelar alla medarbetare viktiga roller.