Efter nyår höjdes kommunalskatten i Norrköping med 50 öre per hundralapp. Ett litet belopp som alla klarar av menar de styrande. Man kommer ändå aldrig ifrån att det är kommunalskatten som känns tyngst för låginkomsttagare som ibland får vända på varje krona för att få det att gå ihop.
Vad de styrande inte talar om är att vi nu halkar efter Linköping ännu mer. Redan tidigare var skatteskillnaden över 1 krona och nu skiljer det 1:55 kronor. Sakta men säkert flyttas verksamhet från Norrköping över till Linköping samtidigt som fler bosätter sig i Linköping.
Självklart är det många faktorer som påverkar var man bosätter sig som exempelvis arbetsplatser, bostäder, sjukvård, barnomsorg, skola och äldreomsorg. Man kan ändå aldrig komma ifrån att kommunalskatten påverkar.
När vi borgerliga partier övertog styret i Norrköping efter valet 1991 var kommunens ekonomi katastrofalt dålig. Underskotten 1989, -90 och -91 ökade dramatiskt varje år och kommunen hade en låneskuld när vi tog över på 740 miljoner kronor. Direkt i tv uttalade en bankdirektör att det var tveksamt om man vågade låna ut mer pengar till Norrköping. Hade vi i det läget gjort som den styrande kvartetten gjorde 2015 skulle vi ha tvingats höja kommunalskatten med flera kronor vilket hade varit förödande för Norrköping.
Vi valde att i stället sanera ekonomin och tvingades lösa ut många anställda utan att sparka någon. 1991 var kommunens resultat -343,2 miljoner kronor vilket betydde att kommunverksamheten kostade 110 procent av skatteintäkterna. Redan 1992 hade vi lyckats få ned kostnaderna till 97 procent.
Under treårsperioden lyckades vi sedan få ner kommunens låneskuld till 410 miljoner kronor utan att sälja av stora kommuntillgångar. Vi arbetade intensivt med näringslivet vilket gav goda effekter som uppmärksammades av massmedia. Vid rankningen av bra företagskommuner som Veckans affärer redovisade, gick Norrköping från botten till en bra placering på det övre skiktet. Även förtroendet för respektive kommunstyrelseordförande redovisades och där hamnade jag på en hedrande nionde plats.
Vi genomförde flera uppskattade objekt. Exempelvis det stora lyftet i centrum av Norrköping vilket medförde att avgaserna togs bort från Drottninggatan då endast spårvagnen fick fortsätta, delvis på enkelspår.
Vår hamn gick bra och flyget från Norrköping till Köpenhamn med SAS gick mycket bra. Självklart borde Norrköping med två Europavägar, flygplats och en egen hamn vara ledande i länet. Att så inte är fallet beror bland annat på kommunalskatten.
Min oro är att de styrande i Norrköping kommer att höja skatten ännu mer kommande år och att vi kommer att tappa betydligt mer till Linköping. Nu senast vill regionen flytta vår syncentral till Linköping.