Norrköpings kommun vill göra området kring Melby trafikplats till en plats för logistik med många tunga transporter på programmet. Reidar Svedahl (L) har förklarat varför utvecklingen av området är viktigt för Norrköpings kommun, att Norrköping är den stad i Sverige som har bäst förutsättningar att vara ett logistiknav. Att vi ligger bra till geografiskt och har tillgång till samtliga transportsätt.
Norrköping är en logistikstad och kommunen vill naturligtvis fortsätta att utveckla verksamheten då den genererar positiva inslag i en kommuns ekonomi, sysselsättning med mera. En och annan baksida med ökad yrkestrafik måste man dock räkna med. Ett exempel är var ska alla tunga transporter genomföra sina lagstadgade raster och vilor? Att vara ett nationellt logistiknav innebär inte bara att lossa och lasta gods. Inom EU finns ett regelverk som reglerar hur nyttotrafiken (yrkestrafiken) ska följa kör- och vilotider.
Reglerna har tre huvudsyften. De ska säkerställa en sund konkurrens mellan aktörerna i vägtransportsektorn. De ska ge förarna en god social situation. De ska bidra till ökad trafiksäkerhet.
Idag står det tunga fordon på alla möjliga ställen. De står på motorvägens på- och avfarter, motorvägarnas driftvändplatser, kommunernas informationsfickor, polisens kontrollplatser och parkeringsplatser i handelsområden som svarat med bommar och lastbilsförbud nattetid. Trafikolyckor har hänt och kommer att hända när tunga fordon ska starta från noll och köra ut på motorväg utan påfart. Nattliga stölder från parkerade tunga fordon är fortfarande ett gissel. Det finns ingen uppställningsplats inom kommunen som är värd namnet. Om det nu ska till ett nytt logistikområde i närheten av E4 vore det önskvärt att en väl planerad uppställningsplats för tunga fordon skapades, kanske i samråd med övriga aktörer i nollvisionsarbetet, till exempel Trafikverket, Polismyndigheten och Sveriges Åkeriföretag.