Östergötlands bästa besöksmål

Bråviken. Östergötland rymmer mycket spännande, skriver Eva Andersson.

Bråviken. Östergötland rymmer mycket spännande, skriver Eva Andersson.

Foto: Peter Berg

Debatt2016-04-18 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Heliga Birgitta och Visualiseringscenter, skärgård, slättlandskap och Omberg – Östergötland rymmer mycket spännande. Besöksnäringen omsatte ungefär 4,3 miljarder kronor i länet och sysselsatte drygt 3100 östgötar på helårsbasis enligt den senaste turistekonomiska mätningen. Det är siffror som ska bli än bättre. Vår ambition är att fördubbla besöksnäringen till år 2020.

Kolmårdens djurpark slog förra året rekord och fick över 720 000 besökare. Med den nya berg- och dalbanan ökar Kolmårdens attraktionskraft ytterligare. Göta kanal har närmare tre miljoner besökare och staten har nu bestämt sig för att satsa över 100 miljoner bara i år på att renovera kanalen. Ett besökscentrum planeras vid Bergs slussar, där också många attraktiva konserter ordnas, vilka förstärker kanalens dragningskraft.

Men enstaka attraktiva turistmål i all ära. Det är gemensamma ansträngningar och samarbete bland många, små och stora aktörer, som krävs för att lyckas. Besöksnäringsstrategin för Östergötland är ett sätt att skapa mål och fokus i arbetet för att öka antalet besökare. Men väl så viktigt som dokumentet, som presenteras nu i april, är processen bakom. När Region Östergötland startade arbetet med att ta fram en regional strategi som kan lyfta besöksnäringen ytterligare så var en viktig utgångspunkt att göra det tillsammans med företagare och andra aktörer i branschen. Vi började därför med att intervjua ca 50 företagare och i det fortsatta arbetet har ca 300 personer deltagit, lämnat synpunkter och bytt erfarenheter. Det har lett fram till gemensamma mål och förtydligat bilden av Östergötland.

Besöksnäringen i Östergötland har under de senaste åren utvecklats positivt. Men mer finns att göra så Region Östergötland har prioriterat arbetet med att skapa förutsättningar för en fortsatt utveckling av turist- och besöksnäringen. Vi har goda geografiska förutsättningar, ligger kommunikationsmässigt bra till för Sveriges storstäder och för utländska turister. Ett ytterligare skäl är att den sysselsättning som skapas i näringen passar bra både för ungdomar och nya svenskar.

Besöksnäringen som bransch präglas av många olika typer av aktörer som har skilda förutsättningar för sin verksamhet. Från den ideella föreningen som sköter ett lokalt museum över familjeföretaget som ordnar ridning på gårdens hästar till företag som driver konferensanläggningar, upplevelseverksamhet och internationella hotellkedjor. Samtidigt finns det ofta ett beroende mellan olika aktörer genom att besökaren vill uppleva flera olika saker vid sitt besök. Genom arbetet som lett fram till strategin skapas plattformar för samarbete mellan olika aktörer, stora såväl som små, mellan våra två stora städer och mindre kommuner. Delta i resan för att göra Östergötland till ett ännu attraktivare och konkurrenskraftigt besöksmål för såväl nationella som internationella besökare.

Turism

Läs mer om