Nu har kommunen mycket bråttom att få fram en detaljplan för berg- och dalbanan Wildfire i Kolmårdens Djurpark. Ärendet går i rekordfart. 28 oktober 2016 kom domen från Mark- och miljööverdomstolen att bygglovet för Wildfire är ogiltigt. En detaljplan behöver först göras som utreder om en berg- och dalbana kan placeras här.
2 november lämnade Djurparken in en ansökan om detaljplan. En tjänsteskrivelse lades fram 7 november till Stadsplaneringsnämnden där man föreslår att Djurparken får ett positivt planbesked. Nämnden sammanträdde 9 november och gav Djurparken planbeskedet med omedelbar justering av protokollet. Vanligtvis ska ärenden läggas fram 14 dagar innan nämndmöten så att ledamöterna får tid att förbereda besluten. Det gick så snabbt att varken tjänstemännen eller nämndledamöterna upptäckte skrivfel i skrivelsen. Där står "Begäran om ändring av detaljplanen överensstämmer med kommunens översiktsplan." Eftersom det inte finns någon detaljplan för området är påståendet inte sant.
Det är intressant att jämföra tjänsteskrivelsen med Mark- och miljööverdomstolens domskäl.
I domen skrivs tydligt att trafiken till parken är ansträngd och behöver lösas med detaljplan. Men nu görs bara en plan för själva området där berg- och dalbanan står. Med hänvisning till Mark- och miljööverdomstolens domskäl är det därmed stor risk att detaljplanen som nu tas fram kan underkännas vid kommande överklaganden. Jag har tagit del av de närboendes skildringar av trafiksituationen kring Djurparken. Det finns ingen gång- och cykelbana till Djurparkens entré och Vildmarkshotellet. Inga på- och avstigningsplatser för bilar nära entrén. Bussar till Vildmarkshotellet kan inte svänga in från Kvarsebovägen. Turistbussar ställer sig på olämpliga ställen för att släppa på och av besökare. Fungerande planskilt övergångställe från stora parkeringen till entrén skulle behövas. Djurparken önskar ett entrétorg. Tropicarium vill ha café framför sin entré och bygga ut åt öster. Stora parkeringen har ingen rening av regnvattnet och under hela parkeringen finns ett vattenskyddsområde för dricksvatten. Allt det här indikerar att en detaljplan skyndsamt behöver göras för trafikfrågorna.
Djurparken är Östergötlands största turistmål med cirka 750 000 besökare per år. Man siktar på att få 1 miljon besökare. Vägen till Djurparken är smal och krokig. Vid högsäsongsdagar är det bilkö ända från E4:ans motorväg. Trafikfrågan till Djurparken har försummats i många år. Nu är det hög tid att lyfta blicken och planera fungerande lösningar. Att bygga fler vägar för att klara biltrafiken är ett synsätt som hör till det förgångna. Speciellt till Djurparken som är omgärdad av så många områden med höga naturvärden. Man behöver underlätta för de som kommer med tåg att ta sig till parken på ett smidigt sätt. De som är bilburna borde erbjudas parkering på lämpliga ställen, kanske nära motorvägen, och transporteras kollektivt till Djurparken och Vildmarkshotellet. Gång- och cykelväg från främst Krokek borde skyndsamt byggas.