Skapa förutsättningar för högkvalitativ vård för äldre

Utbildningsdepartementets förslag att underlätta vidareutbildning för undersköterskor till sjuksköterskor kommer inte att lösa bristen på kompetens inom vården av äldre.

Specialistutbildade sjuksköterskor inom äldrevård vittnar om att deras kompetens inte tas till vara och värderas i verksamheterna, skriver artikelförfattarna.

Specialistutbildade sjuksköterskor inom äldrevård vittnar om att deras kompetens inte tas till vara och värderas i verksamheterna, skriver artikelförfattarna.

Foto: TT

Debatt2021-01-26 08:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Forskare och utbildare har länge pekat på kompetensbristen inom vården av äldre personer. Det är sorgligt att det krävdes en pandemi för att detta skulle uppmärksammas av samhället i övrigt.

Covid-19 tycks ha fungerat som en ögonöppnare men ålderismen är inte bara kopplad till pandemin, problemet är fundamentalt och relaterat till kompetensbristen. Kvaliteten på vården och omsorgen måste höjas vilket kräver en betydande ökning av fördjupad geriatrisk och gerontologisk kompetens, där sjuksköterskor med specialistutbildning inom vård av äldre personer spelar en nyckelroll. Låt oss titta närmare på detta. 

Att andelen äldre personer ökar är knappast någon överraskning. Med ett ökat antal äldre personer följer även ett ökat antal äldre personer som lever med kroniska sjukdomar och komplexa sjukdomstillstånd. Det är inte heller en överraskning. 

Ett värdigt bemötande och en god vård av äldre personer med komplexa vårdbehov kräver en humanistisk helhetssyn, helhetsvård och en förmåga att kunna främja hälsa och förebygga, bedöma, behandla, rehabilitera och att lindra tillstånd av ohälsa. 

För att kunna möta de utmaningar vården står inför ställer vi nu om till nära vård som bedrivs där människorna bor och lever sina liv. Vården decentraliseras och endast högspecialiserad vård ska bedrivas på sjukhus inom en snar framtid. De flesta äldre personer kommer att behöva den nära vården i termer av primärvård och kommunal hälso- och sjukvård. 

Detta innebär även att den nära vården blir alltmer avancerad och kräver en högre grad av sjuksköterskekompetens. För att kunna erbjuda god vård av hög kvalitet i denna förändring behövs personal som kan leda, utveckla och förbättra vården för äldre personer och som samtidigt kan handleda personal och studenter. Detta är en av spetskompetenserna för specialistsjuksköterskan inom vård av äldre personer. 

Bristen på specialistutbildade sjuksköterskor inom vård av äldre personer är omfattande och den måste åtgärdas nu om vi ska kunna erbjuda god och säker vård för en av de största grupperna i vår befolkning. Detta stöds av såväl Socialstyrelsen som Sveriges Kommuner och Regioner som trycker på det ökade behovet av personal med högre kompetens inom den kommunala hälso- och sjukvården. God och säker vård är en mänsklig rättighet men även kostnadseffektiv. 

I förlängningen kommer vi således kunna undvika lidande och död och samtidigt “spara” pengar. 

För att åtgärda bristen på sjuksköterskor föreslår utbildningsdepartementet att det bör underlättas för undersköterskor att studera vidare till sjuksköterska. Detta kommer inte att åtgärda kompetensbristen inom vården av äldre personer, vare sig gällande behovet av fler undersköterskor med geriatrisk kompetens eller behovet av fler sjuksköterskor med specialistkompetens. 

Detta liknar snarare hanteringen av liknande situationer inom andra samhällsbärande funktioner, såsom bristen inom läraryrket vilket innebar att vi frångick kravet på legitimerade lärare eller förslag om kortare polisutbildning och fler civilanställda poliser. Är vi beredda att tillämpa denna verklighetsanpassning inom vården? 

Vårdförbundet lyfte nyligen kompetensbristen i en kvällstidning “Specialistsjuksköterskor inom äldrevård och distriktssköterskor har den kunskap om personcentrerad, evidensbaserad och säker vård för äldre som behövs i kommunerna idag och imorgon. Men de måste bli många fler”. Ja, de måste bli många fler, framförallt fler specialistsjuksköterskor inom vård av äldre för att möta behovet av god och patientsäker vård för äldre med komplexa vårdbehov, idag och imorgon. Det är inom detta område specialistsjuksköterskan inom vård av äldre personer är specialist.

Som utbildare inom specialistsjuksköterskeprogrammet Vård av äldre som drivs i samverkan mellan fem lärosäten (se lärosäten nedan), ser vi att det finns ett underlag av sjuksköterskor som vill utbilda sig till specialistsjuksköterskor inom vård av äldre personer. 

Uppemot hälften av våra studenter hoppar av efter första terminen, främst för att de inte ges förutsättningar att studera av sin arbetsgivare. Vi har jobbat hårt för att anpassa oss och möjliggöra för studenter att studera samtidigt som de arbetar, bland annat genom att erbjuda nätbaserade utbildningar. Men, att genomföra en specialistbildning samtidigt som man arbetar heltid ska inte vara och är helt enkelt inte möjligt. 

Vidare vittnar de sjuksköterskor som fullföljt utbildningen om att deras kompetens inte används eller värderas i verksamheterna. Frågor som tidigare ställts inom denna debatt lyder: Hur har arbetsgivaren råd att inte värdera specifik geriatrisk och gerontologisk kompetens? Varför inte låta specialistsjuksköterskan, som har kunskapen, ta ett större ansvar för att öka kvaliteten i äldreomsorgen? Några svar har dock inte kommit och nu ställer vi ytterligare frågor: Hur ser arbetsgivare på specialistsjuksköterskans kompetens? Hur kan arbetsgivaren ge fler sjuksköterskor förutsättningar att utbilda sig till specialistsjuksköterska inom vård av äldre personer?

Kompetensbristen inom vården av äldre personer har nu blivit tydlig för allt fler. Låt oss inte stanna vid konstaterandet av att det behövs fler personal med geriatrisk och gerontologisk kompetens. Låt ögonöppnaren medföra lärande och utveckling. Stäng inte ögonen igen. Låt oss agera och skapa förutsättningar för en högkvalitativ vård för äldre personer. Det är dags nu!