En bra skolgång ger unga möjligheter att göra verklighet av sina drömmar och livsplaner. Vi vill ha ett Sverige där varje barn ges förutsättningar att lyckas genom en skola med höga kunskapskrav och höga förväntningar på alla elever. Som ett resultat av Liberalernas kunskapsreformer 2006–2014 började kunskapsresultaten vända i internationella mätningar under 2010-talet.
En förutsättning för att lyckas i skolan är en utvecklad språklig förmåga och ett rikt ordförråd. På nationell nivå lägger nu Liberalerna fram krav på att det svenska språket ska uppvärderas, inte minst i förskolan. Vi vet att förskolan kan spela stor roll för barnens språkutveckling, men också hur viktigt det är att ha kunnig pedagogisk personal med goda kunskaper i det svenska språket. Liberalerna ser även ett behov av att stärka och utvidga den tidigt uppsökande pedagogiska verksamheten, som föregår förskolan. Detta kan till exempel ske med hjälp av BVC och särskilda insatser från våra bibliotek.
I Söderköping har förskolan i flera år jobbat med att utveckla barnens språk. Exempel på aktiviteter har varit strukturerad högläsning, att skapa förskolebibliotek samt att utveckla miljöerna i förskolan så att miljöerna genererar lärande. Under detta läsår kommer pedagogerna fortsätta att kompetensutvecklas inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Kopplat till den språkliga utvecklingen jobbar man även med hållbar utveckling, där delar av det studiematerial som används har fokus på att utveckla begreppsförståelsen inom området hållbart lärande. Ett ytterligare fokus är att tydliggöra vad som är bra kvalitet i förskolan och hur vi ska kunna mäta och följa upp detta. Med utgångspunkt i vår utvecklingsinriktade förvaltningsledning samt engagerade rektorer och medarbetare är jag säker på att Söderköping är och kommer vara ett föredöme inom området.