Två viktiga ”pulsådror” i Norrköpingstrafiken kommer att stängas av helt under minst tio år och en ”pulsåder” begränsas till hälften då Ostlänken byggs. Följande fakta bygger på:
1) Norrköpings kommuns trafikflödessiffror, mätår 2019 - 2024, erhållna från Samhällsbyggnadskontoret.
2) Kommundirektörens kontor, Rapport ”Ekonomisk genomlysning – Ostlänken 2025-04-10, KS 2024/0746”, varifrån även kartbilden är hämtad.
En kombination av dessa fakta och helt vanligt konsekvenstänkande, visar ett antal slutsatser angående trafiken i Norrköping under byggtiden. Jag överlåter till läsaren att dra sina egna slutsatser.
Karta 5 i ovanstående rapport (se bilden) är översiktligt preliminärt etableringsområde vid byggnation av Ostlänken och ny centralstation. Här markeras var gator stängs av helt eller delvis:
a) Ståthögavägen från Packhusrondellen (Kungens rondell) till Spårgatan/Växelgatan, dvs under järnvägsbron, stängs av för allmän trafik.
b) Ingelstagatan och bron bakom polishuset stängs också.
c) Stockholmsvägen blir halv (en fil i vardera riktningen) mellan Norr tull och i höjd med gångbron till Fredriksdalsgatan.
d) Johannisborgsleden är troligen inte färdigbyggd då dessa avstängningar ska göras eftersom gamla rangerbangården först måste rivas för att få plats med några av ledens bropelare. Södra stambanans spår ska flyttas och nya Ostlänkens spår ska byggas där bropelare också måste finnas.
Fråga till kommunens projektledare: Hur är det tidsmässigt tänkt att bygget ska genomföras?
Svaret: ”Planeringen pågår gällande genomförandet av Johannisborgsförbindelsens passage av järnvägen /.../ Det pågår process för nedläggning av spår och byggandet av Johannisborgsförbindelsen behöver förhålla sig till det. Det finns olika scenarier men tanken är att kunna bygga en tillräckligt lång bro för att passera både över de befintliga spår (som ska vara i drift tills nya spår är på plats) och över de nya spåren.”
e) I nämnda rapport står också: ”Ett perspektiv som behöver tas med är hur stora flöden som blir aktuella i samband med byggskedet av Ostlänken då flera viktiga vägar planeras att stängas av. Behovet som uppstår på grund av byggnationen av järnvägen är Trafikverket ansvariga för att hantera.”
Kommunens projektledare har vid fråga förtydligat meningen med orden: ”Vi vill med denna skrivning bara förtydliga att Trafikverket bär ansvar för att ordna med provisorier för de kopplingar som bryts vid anläggandet av ny järnväg”.
Trafikverket har inte i sin planering hittills kommit med några direkta lösningar. Projektledare har sagt i media att det kommer att bli ett rejält trafikkaos under byggtiden, som blir minst 10 år, kanske 20. Den upphöjda stationen måste pålas med upp till 30 meters djup. Det blir fem parallella broar med åtta spår, cirka 90 meters bredd, nästan en km långa.
Följande trafikflöden stoppas, fordon per årsdygn enligt kommunen:
Ståthögavägen 19 749
Hamnbron - Packhusrondellen 25 322
Ingelstagatan (bron vid Polishuset) 7192
Här blir det begränsning:
Stockholmsvägen (Norr tull - Stockholmsrondellen) 10 127
Trafiken måste finna andra vägar genom staden, till gator som redan är mycket hårt trafikerade. Några exempel (fordon per årsdygn):
Östra Promenaden 11 362
Sjötullsgatan 12 411
Söderleden mellan trafikplats Ljura och trafikplats Kneippen 32 573 (Trafikverkets siffra)
Riksbron 34 258
Bergsbron (Kungsgatan) 10 520
Albrektsvägen 9 527
Norra Promenaden 11 395
Fakta är att följande gator får ett extremt ökat trafikflöde under byggtiden: Södra Promenaden, Norra Promenaden, Norr tull, Kungsgatan, Riksvägen, trafikplats Kneippen, Söderleden.
Och som sagt, kommunen är inte ansvarig för att hantera de ”trafikinfarkter” som kan uppstå. Det står ordagrant i nämnda rapport: ”Behovet som uppstår på grund av byggnationen av järnvägen är Trafikverket ansvariga för att hantera.”
Undrar om Trafikverkets planerare är medvetna om detta faktum?
Så ytterligare en faktasak man kan fundera över: Kommunen ska anställa en trafiksamordnare enligt en NT-artikel 20 maj. Kommunen har redan trafikplanerare. Vad blir samordnarens roll? Ska han samordna trafikplanerarnas arbete eller?
Som jag sade i början: Jag överlåter till läsaren av detta att dra sina slutsatser!
Jag har dragit mina.
Jens Erik Bergvin
Medlem i Bevara Kolmårdsskogen samt f d redaktionschef Norrköpings Tidningar