Thailändska affärer och restauranger är en vanlig syn i Sverige. Men eftersom de är småföretag förbises de ofta och blir bara en kuliss i vardagen. De blir trevliga ställen att äta lunch på, istället för att de också ses som de viktiga platser för daglig ekonomisk utveckling som de faktiskt är.
Thailändska invandrarföretagare deltar aktivt i att bygga viktiga platser för socialt och ekonomiskt deltagande. Den thailändska migrationen till Sverige har ökat trefalt under de senaste tio åren.
Av de nästan 39 000 thailändskfödda människor som bor i Sverige är nästan 80 % kvinnor. Den flesta kommer till Sverige för att leva i en relation. Men efter fem år i Sverige har de thailändska invandrarkvinnorna uppnått en hög sysselsättningsgrad, som är i nivå med svenskfödda kvinnor. I själv verket är det mer sannolikt att en thailändsk kvinna är entreprenör och driver företag, än att en svensk kvinna är det. Cirka sex procent av de thailändska invandrarkvinnorna är företagare (och intressant nog är deras svenska partners också mer benägna att vara företagare).
En förklaring till att thailändska kvinnor öppnar företag i Sverige är att de ofta är högre utbildade och har varit entreprenörer i Thailand innan de migrerade till Sverige. I vissa fall har thailändska entreprenörer företag i både Sverige och Thailand. Deras verksamhet är vanligen i hälso-, livsmedels- och tjänstesektorerna. Deras företag syns i de restauranger, massagesalonger och livsmedelsbutiker som lätt hittas i hela Sverige.
Thailändska invandrarkvinnor äger och driver dessa företag med uppfinningsrikedom, kreativitet och hög grad av risk – både personligt och ekonomiskt. Många kvinnor har genomgått omfattande utbildning i sitt hantverk i Thailand.
Alltför ofta avfärdas kvinnors småföretag som oviktiga och det är ännu mer så när det gäller invandrarkvinnors företagande.
Genom att avfärda migrerande kvinnors ekonomiska aktiviteter missar det svenska samhället en viktig del av den dagliga globaliseringen och vikten av dessa företag lokalt. I dessa butiker eller restauranger bygger thailändska kvinnor förbindelser mellan sina hemregioner och andra företag här i Sverige. Detta sker genom inköp av thailändska varor, till exempel speciella ingredienser och dekorationer, och de skapar till och med arbetstillfällen i både Sverige och Thailand. De ger många andra invandrare möjlighet att arbeta, lära sig svenska och bygga sociala nätverk. Dessa små företag kan förstås som ”gateways” till samhället i stort.
Betydelsen av thailändska invandrarkvinnors verksamhet måste förändra hur vi tänker på kvinnors ekonomiska aktiviteter. Från dessa små företag kommer en hel del åtgärder – de skapar arbete, skapar sociala kontakter och viktigast av allt, de länkar Sverige globalt till andra samhällen. Vi måste börja tänka större om småföretag som en del av hur kvinnor bidrar till våra lokala ekonomier.