De senaste veckorna har vi kunnat ta del av otaliga rapporteringar frĂ„n den svenska lĂ€rarkĂ„ren om att förĂ€ldrar tar med sig advokater till skolmöten (FörĂ€ldrar tar med advokater till skolan â facket slĂ„r larm). Det handlar om allt frĂ„n utvecklingssamtal dĂ€r lĂ€rare ifrĂ„gasĂ€tts i sin bedömning av barnets utmaningar eller behov av stöd till möten dĂ€r en orosanmĂ€lan gjorts av skolan gĂ€llande barnet, vilket det Ă€r lagkrav pĂ„ att lĂ€rare ska göra vid misstanke. DĂ€rtill vittnar Sveriges LĂ€rare om att advokaterna som kallats in har som syfte att sĂ€tta press pĂ„ lĂ€raren och styrka förĂ€ldrarnas kritik eller ifrĂ„gasĂ€ttande av en professionell bedömning men Ă€ven för att försöka pĂ„verka lĂ€raren att dra tillbaka orosanmĂ€lningar. Det Ă€r helt ofattbartâ lĂ€rarnas auktoritet i klassrummet behöver uppvĂ€rderas, inte nedmonteras.
Att vara lĂ€rare Ă€r ett hedersamt yrkesval â det Ă€r mĂ€nniskor som valt att investera sin karriĂ€r i att ge barn och unga de bĂ€sta förutsĂ€ttningarna de kan för att sjĂ€lva bygga sitt liv. Inte sĂ€llan krĂ€ver lĂ€rarrollen mer Ă€n att vara just lĂ€rare. Det krĂ€ver att vara en administratör, en samordnare, en som hĂ„ller ordning och reda och en som för dialog med förĂ€ldrar, skolledning och elev. Vi i KDU har lĂ€nge lyft att auktoriteten i klassrummet och respekten för lĂ€rare försvunnit och nu ser vi kvittot pĂ„ just detta problem. Att elever inte visar respekt och disciplin i klassrummet har diskuterats under mĂ„nga Ă„r men att nu till och med förĂ€ldrarna har sĂ„ lĂ„g respekt för lĂ€rares professionella bedömning att de â i ren maktdemonstration â tar med sig advokater som stöd för sitt trots Ă€r utom all rimlighet.
I de fall som drabbade lÀrare vÄgat lyfta gÀller det bÄde friskolor och kommunala skolor i olika typer av socioekonomiska omrÄden. Det Àr ett tydligt bevis pÄ att respektlösheten mot lÀrare inte kan förklaras med trÄngsynta politiska agendor, som att det enbart Àr vÀlbÀrgade förÀldrar som utövar ekonomisk makt, utan detta handlar om en grundlÀggande brist pÄ respekt som genomsyrar det svenska samhÀllet.
Skolministerns svar till dessa rapporter Ă€r att âdet behöver tydliggöras att det Ă€r lĂ€rarna som har beslutsmandat i den svenska skolanâ. Men problemet med attityder Ă€r att de tar tid att förĂ€ndra. Om vi sedan lĂ€nge sett ett problem med att elever trotsar lĂ€rares auktoritet i klassrummet och nu konstaterar att förĂ€ldrar uppvisar lika, om inte Ă€nnu grövre, trots mot lĂ€rare, sĂ„ förstĂ„r de flesta varifrĂ„n elevernas respektlösa beteende kommer ifrĂ„n. Det Ă€r dags att sĂ€tta hĂ„rt mot hĂ„rt och visa att den svenska skolan kommer leverera som bĂ€st med en lĂ€rarkĂ„r som har tydliga mandat att sĂ€tta grĂ€nser och stĂ€lla krav, sĂ„ att kommande generationer sjĂ€lva blir förĂ€ldrar som har respekt för lĂ€rarens auktoritet.
Vi som vuxit upp med förĂ€ldrar som gick i skolan pĂ„ 70-talet eller tidigare visste precis vad som gĂ€llde pĂ„ ett utvecklingssamtal under skolgĂ„ngen. Det lĂ€raren sa var det som gĂ€llde och förĂ€ldrarna bekrĂ€ftade lĂ€rarens bedömning. SĂ„ vi lyssnade, tog in och verkstĂ€llde - utan att för den delen kompromissa med sitt eget tĂ€nkande Ă€r det möjligt att visa respekt. Att Ă„terbygga en generell respekt för lĂ€rarkĂ„rens profession och yrkesexpertis kommer tyvĂ€rr ta tid sĂ„ som lĂ€get i den svenska skolan förefaller vara nu. Men det börjar med dig och mig â var sjĂ€lv en elev eller en förĂ€lder som visar lĂ€raren respekt.
Simone Ăhrn
Utbildningspolitisk talesperson KDU
Ledamot Norrköpings kommunfullmÀktige