Vart tog auktoriteten i klassrummet vÀgen?

Detta handlar om en grundlÀggande brist pÄ respekt som genomsyrar det svenska samhÀllet.

LĂ€rarnas auktoritet i klassrummet behöver uppvĂ€rderas, inte nedmonteras, skriver Simone Öhrn. (Personerna pĂ„ bilden har inget samband med artikeln.)

LĂ€rarnas auktoritet i klassrummet behöver uppvĂ€rderas, inte nedmonteras, skriver Simone Öhrn. (Personerna pĂ„ bilden har inget samband med artikeln.)

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Debatt2025-01-16 06:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

De senaste veckorna har vi kunnat ta del av otaliga rapporteringar frĂ„n den svenska lĂ€rarkĂ„ren om att förĂ€ldrar tar med sig advokater till skolmöten (FörĂ€ldrar tar med advokater till skolan – facket slĂ„r larm). Det handlar om allt frĂ„n utvecklingssamtal dĂ€r lĂ€rare ifrĂ„gasĂ€tts i sin bedömning av barnets utmaningar eller behov av stöd till möten dĂ€r en orosanmĂ€lan gjorts av skolan gĂ€llande barnet, vilket det Ă€r lagkrav pĂ„ att lĂ€rare ska göra vid misstanke. DĂ€rtill vittnar Sveriges LĂ€rare om att advokaterna som kallats in har som syfte att sĂ€tta press pĂ„ lĂ€raren och styrka förĂ€ldrarnas kritik eller ifrĂ„gasĂ€ttande av en professionell bedömning men Ă€ven för att försöka pĂ„verka lĂ€raren att dra tillbaka orosanmĂ€lningar. Det Ă€r helt ofattbart– lĂ€rarnas auktoritet i klassrummet behöver uppvĂ€rderas, inte nedmonteras. 

 Att vara lĂ€rare Ă€r ett hedersamt yrkesval – det Ă€r mĂ€nniskor som valt att investera sin karriĂ€r i att ge barn och unga de bĂ€sta förutsĂ€ttningarna de kan för att sjĂ€lva bygga sitt liv. Inte sĂ€llan krĂ€ver lĂ€rarrollen mer Ă€n att vara just lĂ€rare. Det krĂ€ver att vara en administratör, en samordnare, en som hĂ„ller ordning och reda och en som för dialog med förĂ€ldrar, skolledning och elev. Vi i KDU har lĂ€nge lyft att auktoriteten i klassrummet och respekten för lĂ€rare försvunnit och nu ser vi kvittot pĂ„ just detta problem. Att elever inte visar respekt och disciplin i klassrummet har diskuterats under mĂ„nga Ă„r men att nu till och med förĂ€ldrarna har sĂ„ lĂ„g respekt för lĂ€rares professionella bedömning att de – i ren maktdemonstration – tar med sig advokater som stöd för sitt trots Ă€r utom all rimlighet. 

 I de fall som drabbade lĂ€rare vĂ„gat lyfta gĂ€ller det bĂ„de friskolor och kommunala skolor i olika typer av socioekonomiska omrĂ„den. Det Ă€r ett tydligt bevis pĂ„ att respektlösheten mot lĂ€rare inte kan förklaras med trĂ„ngsynta politiska agendor, som att det enbart Ă€r vĂ€lbĂ€rgade förĂ€ldrar som utövar ekonomisk makt, utan detta handlar om en grundlĂ€ggande brist pĂ„ respekt som genomsyrar det svenska samhĂ€llet. 

Skolministerns svar till dessa rapporter Ă€r att ”det behöver tydliggöras att det Ă€r lĂ€rarna som har beslutsmandat i den svenska skolan”. Men problemet med attityder Ă€r att de tar tid att förĂ€ndra. Om vi sedan lĂ€nge sett ett problem med att elever trotsar lĂ€rares auktoritet i klassrummet och nu konstaterar att förĂ€ldrar uppvisar lika, om inte Ă€nnu grövre, trots mot lĂ€rare, sĂ„ förstĂ„r de flesta varifrĂ„n elevernas respektlösa beteende kommer ifrĂ„n. Det Ă€r dags att sĂ€tta hĂ„rt mot hĂ„rt och visa att den svenska skolan kommer leverera som bĂ€st med en lĂ€rarkĂ„r som har tydliga mandat att sĂ€tta grĂ€nser och stĂ€lla krav, sĂ„ att kommande generationer sjĂ€lva blir förĂ€ldrar som har respekt för lĂ€rarens auktoritet. 

 Vi som vuxit upp med förĂ€ldrar som gick i skolan pĂ„ 70-talet eller tidigare visste precis vad som gĂ€llde pĂ„ ett utvecklingssamtal under skolgĂ„ngen. Det lĂ€raren sa var det som gĂ€llde och förĂ€ldrarna bekrĂ€ftade lĂ€rarens bedömning. SĂ„ vi lyssnade, tog in och verkstĂ€llde - utan att för den delen kompromissa med sitt eget tĂ€nkande Ă€r det möjligt att visa respekt. Att Ă„terbygga en generell respekt för lĂ€rarkĂ„rens profession och yrkesexpertis kommer tyvĂ€rr ta tid sĂ„ som lĂ€get i den svenska skolan förefaller vara nu. Men det börjar med dig och mig – var sjĂ€lv en elev eller en förĂ€lder som visar lĂ€raren respekt.

Simone Öhrn 

Utbildningspolitisk talesperson KDU 

Ledamot Norrköpings kommunfullmÀktige