Visa att även ni står på de fattigas sida

De nya ”riktlinjer för ekonomiskt bistånd” drabbar redan utsatta människor på ett ovärdigt sätt, skriver debattörerna.

Debatt2020-09-11 08:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

ViSK – Vänstern i Svenska kyrkan, kan inte låta bli att reagera på de beslut som nyligen tagits i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden i Norrköpings kommun. De nya ”riktlinjer för ekonomiskt bistånd” drabbar redan utsatta människor på ett ovärdigt sätt. En av konsekvenserna av detta beslut är att människor nu tvingas flytta till andra områden och i en del fall även till andra kommuner som har billigare bostäder.

Som ViSK ser det, så är inte barnrättsperspektivet beaktat. Barnen, som redan bor i socioekonomisk utsatthet, tvingas bort från kanske den enda trygghet som fanns i förskola, skola och bland kompisar i området. Vi önskar att nämnden kunde ta dessa barns oro på allvar. 

Efter att både ha följt och deltagit i debatten i kommunfullmäktige, så förstår vi att vissa ledamöter inte förstår begreppet ”fattiggjorda människor”. Läs gärna på Solrosuppropets hemsida solrosuppropet.se och artikeln ”Från frisk och arbetsför till fattiggjord och hemlös – en verklighet i vårt moderna Sverige”.

Dagens verklighet är att många människor lever i ekonomisk utsatthet efter att ha blivit utförsäkrade. Att vara ”fatttiggjord” är att ha blivit drabbad av det systemfel som socialförsäkringssystemet utgör. 

ViSK vill verka politiskt diakonalt och uppmanar därför politikerna att tänka om. Visa att ni inte delar den cyniska uppfattningen att det är individens eget fel; att man får skylla sig själv.

Visa att även ni står på de fattigas sida!

ViSK är en nomineringsgrupp i Svenska kyrkan som finns i Linköpings stiftsfullmäktige och i Norrköpings pastorat. Vi har inspirerats av befrielseteologin och av den brasilianske pedagogen Paolo Freire (1921–1997). Han skrev boken ”De förtrycktas pedagogik” där han redogör för sina tankar om hur vi kan medvetandegöra människor om sin situation och ge dem verktyg för att förändra den. Det kan till exempel gälla kunskaper i att läsa, räkna och att föra sin egen talan.