Istället för att åka utomlands valde svenskarna att dra till öjn och spenderade pengarna på mat och bra boende. 2022 blev sommaren helt annorlunda för de högkvalitativa krogarna och flera av dem vittnar om en halverad omsättning jämfört med 2021.
Svenskarna, framförallt de med stadd kassa, hade en starkare reslust än många kanske förutspådde. Svemestern byttes blixtsnabbt till utlandssemester så fort restriktionerna försvann, klimatkris och sviktande ekonomi till trots.
När svenskarna åker utomlands måste turismen mötas upp av internationella besökare. Men de har uteblivit. Våra närmaste grannländer har sedan länge förstått vikten av internationell turism och viftar högt med sitt välkomstflagg. Varför skulle turisterna välja oss i Sverige när det finns grannländer som har ett starkare erbjudande - och som framförallt syns och marknadsförs mer?
I Norge står turismen för 4,2 procent av BNP år 2021 vilket ger norrmännen 203 miljarder kronor per år i turistkonsumtion (Källa: Visit Norway), då är de hälften så många invånare som oss. Vi har definitivt samma förutsättningar som Norge att lyckas om bara våra politiker inser kraften i besöksnäringen.
Samtidigt som världens länder höjer insatserna och vässar sina produkter med investeringar för att skapa tillväxt, nya jobb och välfärd för att stimulera en näring som står för instegsjobb, småföretagande och landsbygdsutveckling får Visit Sweden, vars uppdrag är att marknadsföra och attrahera besökare till Sverige, en föga imponerande summa på 104 miljoner kronor att jobba med varje år.
I Sverige uppgick den totala turistkonsumtionen till 249 miljarder kronor 2021 (Källa SCB/Tillväxtverket). Hade vi lyckats lika bra som exemplet Norge hade vi haft en turistkonsumtion på runt 400 miljarder kronor. Det är ett rimligt mål och utifrån det borde det vara högst motiverat med ökade anslag till Visit Sweden och en satsning på besöksnäringen i stort. 101 000 personer var sysselsatta i branschen 2021. Om konsumtionen höjdes till 400 miljarder pratar vi ytterligare 60 000 arbetstillfällen.
Det största problemet är att politikerna inte förstår vidden av pandemins påverkan och vad som krävs nu. Skatten som kunde skjutas upp under pandemin ska betalas tillbaka, hyrorna höjs, elpriserna slår i taket om man inte hunnit tänka på att binda elabonnemangen. Det är tuffa tider för småföretagen.
Vad händer om vi fortsätter misshandla besöksnäringen? Det är tyvärr lätt att räkna ut. Vi riskerar inte bara attraktiviteten som land eller positionen för att vara världens hållbaraste destination, vi slår på småföretag, vi slår på landsbygden. Och vi riskerar att förlora vårt rykte som ett innovativt och attraktivt land.
Lina Skandevall
PR-konsult som skriver krönikor i NT