Visionärt ledarskap kan bli besöksnäringens räddning

Det är tyst. Kajaken skär genom det mjuka vattnet som glittrar av guld med stänk av pastell i solnedgången. Jag inser att kvällen inte slutade med vår middag över öppen eld. Det var här den började, en av alla dessa kvällar då ljuset aldrig riktigt försvinner.

"Skärgården, skogarna, vattendragen, de vidsträckta slätterna och en citykärna så vacker att den borde UNESCO-märkas. Vi sitter här med världens bästa kort på handen – dessutom på en logistiskt perfekt plats. Vi får inte slarva bort det".

"Skärgården, skogarna, vattendragen, de vidsträckta slätterna och en citykärna så vacker att den borde UNESCO-märkas. Vi sitter här med världens bästa kort på handen – dessutom på en logistiskt perfekt plats. Vi får inte slarva bort det".

Foto: Jeppe Gustafsson/Magnus Andersson/ Fredrik Jonson/ Michael Svensson

Krönika2021-06-04 21:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Östgötaskärgården är en av världens vackraste och perfekt för kajakälskare. Med sina öar, grunda vatten och många fågelreservat håller den de oinvigda båtfararna på förvånansvärt stort avstånd. Det här är östgötsk rikedom. 

En rikedom vi måste ta tillvara på. Skärgården, skogarna, vattendragen, de vidsträckta slätterna och en citykärna så vacker att den borde UNESCO-märkas. Vi sitter här med världens bästa kort på handen – dessutom på en logistiskt perfekt plats. Vi får inte slarva bort det.

Framlidne vd:n för Kolmården, Mats Olsson, liknade besöksnäringen vid ett tungt ånglok. Det tar tid att få fart på och kraschar det är det tungt att få igång det igen. För bara fem år sedan tuffade tåget på i rätt riktning. Norrköping landade världsutställningar som Harry Potter och Titanic som fick huvudstäder i Europa att förvånat höja på ögonbrynen. Bråvallafestivalen, Where´s the music satte staden på den internationella musikkartan och vi sträckte på oss. Kommunen var stolt, näringslivet, invånarna, alla ville hoppa på tåget med målet att bli en turiststad året runt och ett ökat antal gästnätter. 

Det där tåget kraschar. Det går ganska snabbt och vagnarna trillar åt olika håll i den kommunala, tunga organisationen. Vagnarna fylls med entusiasm men effektiviteten när vagnarna inte är sammankopplade och besöksnäringen trillar långt ner på den politiska agendan ger snabbt eko. Norrköping hann inte få tillräckligt stark självkänsla innan kraschen. Tyvärr. Då hade vi inte tappat den så snabbt. 

När entreprenörerna svettas över de politiska vägarna och hur tjänstemännens kompetens och uppdrag ser ut är det svårt att få ut kraften i besöksnäringens potential. Vi behöver fler visionärer på höga poster för att kunna ta stora kliv. Entreprenörskapet och idéerna finns och då finns även ekonomiska muskler att skapa något tillsammans. Med ny kommunal ledning på plats finns alla möjligheter att vara lika snabbfotade som visionära och kroka arm med näringslivet på riktigt. 


Vi har många engagerade kommunala tjänstemän som gör sitt bästa utefter förutsättningarna. De måste få mer resurser. Det är läge att sätta fokus på näringsliv och besöksnäring nu, företagen behövs i en kommun för att skapa välfärd och jag vill inte se en enda näringslivsranking där vi halkar ner ännu en placering. Vi kan så enormt mycket mer men vändningen måste ske snabbt.

Besöksnäringsstrategin är klar och istället för att kritisera den bör vi se över hur vi gemensamt kan hjälpas åt så att den verkligen realiseras. För att få det där tunga tåget att rulla krävs det att vi sätter alla vagnar på samma spår som tar oss fram mot ett gemensamt mål. Då krävs tydligt ledarskap, smidiga beslutsprocesser, förståelse för företagandet, engagerade företagare och gemensamma målbilder. Vem som bär ansvaret för att det ska ske? Det gör vi alla. 

För svensk besöksnäring blomstrar och svenskarna väljer Sverige även denna sommar. Regioner mobiliserar sig för att stärka besöksnäringen och gräver där de står på innovativa sätt. Konkurrensen är knivskarp och då krävs en snabbfotad kommun som välkomnar en nära dialog med näringslivet för att hinna hoppa på tåget. Ett tåg som redan passerat junis station och är på väg i hög fart rakt in i högsäsongen. 

Lina Skandevall driver kommunikationsbyrå och skriver krönikor i NT.