Alla har samma rättighet till en bra skola

Jörgen Rundgren undrar i en debattartikel i NT om man kan tro på mig i skolfrågor. Svaret är ja, skriver Li Teske (s).

Li Teske. arkiv: mikael strand

Li Teske. arkiv: mikael strand

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2006-05-10 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jörgen Rundgren drar poänger på att lärartätheten sjunkit under 2005 i de kommunala skolorna. Det är bra att Jörgen Rundgren visar oro för att lärartätheten sjunkit. Jag är också orolig. Jag är det för att den raka linje vi hittills hållit med en ökad lärartäthet nu brutits. Det finns också positiva saker i statistiken för 2005 bland annat har vi i dag mer pedagogisk personal i skolan än tidigare. Men oavsett hur man vrider och vänder på det är det oroande att lärartätheten minskat under år 2005.
Jag tycker att det är viktigt med en hög lärartäthet men det är inget självändamål i sig. Det övergripande målet jag vill uppnå är en bra skola för alla Norrköpingsbarn och ungdomar. Oavsett om man bor i Hageby, Smedby, Kolmården eller Lindö har alla samma grundläggande rättighet till en bra skola.
Barn är inte lika. Skolans ansvar är att ge stöd till lärande utifrån varje elevs behov. Här skiljer sig den borgerliga högeralliansen mot den politik jag företräder. De inser inte att det finns skilda behov utan vill istället inför ett checksystem där eleven sedan ska köpa sig utbildning hos en utbildningsanordnare. Men hur kommer det då att gå för de elever som har större behov? Hur ska man undvika en ökad segregering med ett checksystem?
Tittar vi där checksystem införts i skolan går det snabbt att konstatera att segregationen ökat samtidigt som det blivit svårare att tillgodose stöd och hjälp till alla.

Till skillnad från Jörgen Rundgren och moderaterna i Norrköpings kommun har jag vidtagit en rad åtgärder för att stärka skolan. När elevantalet sjunkit i grundskolan har detta möts med en flexibel skolorganisation.
I stället för att betala hyror för halvtomma lokaler har vi i största möjliga mån lagt resurserna i elevernas skolvardag. Jörgens, och moderaternas recept, har varit att via osthyvelmetoder smeta ut nödvändiga besparingar. Jag menar att det är ett politiskt ansvar att peka ut vad som ska åtgärdas när besparingar och effektiviseringar görs. Annars är det just de som vi måste värna om som får ta den största smällen.
Jörgen Rundgren försöker göra en affär av att barn- och ungdomsnämnden haft anpassningskrav på sin verksamhet och nej - det är ingen nyhet för mig att det finns anpassningskrav på kommunens verksamhet. Men det kan inte heller vara någon nyhet för Jörgen Rundgren att den kommunala skolan fått ökade ekonomiska resurser för varje år som gått. Detta trots att man i grundskolan har färre elever.

Under mandatperioden har skolans resurser i Norrköping ökat via statliga och kommunala satsningar med 65, 5 miljoner kronor utöver kompensation för pris och löneökningar.
Jörgen Rundgren undrar om det går att lita på mig när det gäller skolpolitiken och svaret är: JA. Vi socialdemokrater har under hela mandatperioden arbetat för en skola för alla norrköpingsbarn och ungdomar. Det är ett arbete som jag tänker fortsätta driva. Så enkelt är det.
Läs mer om