Andra kan ta över flygtrafiken

Norrköping2002-04-16 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I lördagens NT får SAS:s eventuella planer på nedläggning av Köpenhamnslinjen stort utrymme. Några intervjuade personer som företräder näringslivet uttrycker stor oro för konsekvenserna av ett sådant beslut.
Att SAS avvecklar trafik till Köpenhamn från regionala flygplatser i Sverige är inte något nytt.
Redan för ett par år sedan förlorade Växjö flygplats för första (!) gången sin SAS-trafik och bolaget har därefter gjort ytterligare ett försök med Växjö och lagt ner även den trafiken. Helt nyligen lade SAS också ner trafiken på sträckan Karlstad-Köpenhamn sedan passagerarsiffrorna börjat sjunka till för bolaget oacceptabla nivåer. Borlänge-Köpenhamn rönte för ett par år sedan samma öde.
Att SAS lägger ner flygtrafik behöver emellertid inte betyda att linjen i fråga upphör att existera. I samtliga de tre ovan nämnda fallen togs trafiken över av flygbolaget Skyways som idag flyger såväl Karlstad-Köpenhamn som Växjö-Köpenhamn.
Trafiken utförs med flygplan som är betydligt lämpligare storleksmässigt än vad som var fallet med SAS flygplan.
Vad trafiken på sträckan Norrköping-Köpenhamn beträffar får det nog betraktas som osannolikt att SAS lägger ner linjen helt.
Norrköpingsregionen matar trots allt många resande till alla de europalinjer som har sin startpunkt på Kastrup.
Om SAS likväl skulle lägga ner linjen kommer det med största sannolikhet att finnas andra operatörer som knackar på dörren. Ett troligt alternativ är även i det här fallet att Skyways går in och tar över trafiken. Ett annat exempel är det danska flygbolaget DAT.
Att SAS eventuellt försvinner från Norrköping behöver inte på något sätt innebära en försämring för flygresenärerna i Norrköpingsregionen.
Enligt undertecknads mening är det snarare så att SAS under ett antal år utfört Köpenhamnstrafiken med låg kvalitet. Timslånga förseningar och helt inställda avgångar har alltför ofta varit förekommande inslag i trafiken.
Om man till detta lägger synpunkter på vilka flygplanstyper som används i förhållande till trafikbehovet framstår det närmast som ofattbart att SAS över huvudtaget kunnat fortsätta att upprätthålla trafiken ur lönsamhetssynpunkt.
Om man mitt i en storhelg landar med en MD81 (145 stolar) för att släppa av 20 resenärer så är det lätt att förstå att enbart denna enda flygning innebär en förlust för bolaget på åtskilliga 10000-tals kronor. Fortfarande används flygplan av typ B737-600 på flera av turerna. Denna maskin är ofta helt överdimensionerad för sin uppgift.
Introduktionen av den nya DHC-8/Q400 ("Pingvinen"), ett i grunden utmärkt flygplan som av någon anledning inte tycks trivas hos SAS, har orsakat många problem för resenärerna på sträckan Norrköping-Köpenhamn.
Personligen tror jag således inte att flygtrafiken till Köpenhamn på något sätt är hotad. En ny operatör kan föra nytt syre till linjen och höja kvaliteten på produkten.

Läs mer om