Anpassa gymnasieskolan efter förmåga

Norrköping2001-10-12 10:12
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att börja gymnasiet är för många, inklusive mig själv, en tro om att lära sig nya saker och få fördjupad kunskap om sådant man redan har läst. Besvikelsen var därför stor när jag i första ring upptäckte att jag läste om samma saker som på högstadiet. Repetition är alltid viktigt men mer eller mindre för varje enskild individ. Därför anser jag att man borde ?skräddarsy? utbildning efter talang och detta gäller främst de studieförberedande linjerna.
Låt då de mer studiebegåvade läsa två år istället för tre för att förhindra att skoltröttheten och känslan att det är bortkastad tid gör att ungdomar hoppar av. Men sen är det inte alla som har minnet och motivationen för att komma ihåg allt från högstadiet och dessa ska då få chansen att repetera och underlätta kommande studier.
Det finns även de som inte klarar av att hålla den takt som krävs på gymnasiet och jag anser därför att de borde få chansen att läsa i fyra år.
Man måste utgå ifrån att alla inte har samma förutsättningar när det gäller studier och om alla ska lyckas och få en lika stor chans att mäta sig med andra på arbetsmarknaden så måste man under utbildningens gång se till varje människas behov och talang.
Detta, tror jag, skulle kunna förhindra många avhopp från gymnasiet och ge alla en mer rättvis chans i framtiden.


Läs mer om