Är lejonet på savannen oskyldigt?

Norrköping2001-12-05 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Journalisten och författaren Jenny Husvall skriver i sin insändare i NT den 3 december att hon och hennes veganvänner inte kan acceptera att 70 miljoner oskyldiga djur plågas och dödas varje år.
Den första frågan som jag ställer mig är om Jenny Husvall kan acceptera situationen med alla de oskyldiga djur som varje år plågas och dödas på savannen - av andra rovdjur än människan? Är inte lejonens grymhet större än människans?
Det är troligtvis mycket obehagligare att vara antilop på savannen än ko på en svensk bondgård. Den andra frågan som jag ställer mig är vad Jenny Husvall menar med oskyldiga djur? Oskyldiga till vad? På vilket sätt blandas mänsklig skuld och oskuld in i sammanhanget? Ingår djuren i människans rättssystem? Är antiloper också oskyldiga?
De djur som människan använder som föda är varken skyldiga eller oskyldiga, inga andra djur heller för den delen. Veganer begår ett allvarligt syftningsfel när de använder sig av orden skuld eller oskuld i debatten om djurens rättigheter.
Ett djur kan förvisso vara skyldigt till en människas död, men djuret kan inte ställas till svars för sin gärning. En människa kan däremot dömas för ett djurs död. Skuld och oskuld är uttryck som enbart gäller mänskligt beteende.
Jenny Husvall hävdar också att djuren inte är några produkter som vi har rätt att göra kött, mjölk, ost, etcetera av. Vad menas med rätt? Människan har inte någon juridisk rätt att använda sig av djuren och dess biprodukter. Saken är den att människan använde sig av djuren långt innan det juridiska ordet rätt ens var påtänkt. Har lejonen rätt att äta upp antiloper?
Att äta djur och göra smör och dylikt är ingen rätt, utan det handlar snarare om instinkt. Detsamma gäller för smärta, ångest, moderskänslor och lycka som Jenny Husvall anger som kännetecken för levande varelser.
Hur vet Jenny om en grävling är lycklig? Jenny och hennes veganvänner borde nog sätta sig ner och fundera lite djupare på vad människan är och också fundera på om djuren kan ses som människans jämlike.
Läs mer om