En förutsättning för att skriva ett debattinlägg bör rimligtvis vara att man har rätt källfakta att luta sig mot i sin argumentation. Tyvärr har Ulf Svensson missat detta vilket gör att hans debattartikel saknar någon som helst förankring med verkligheten.
Grunden till debattartikeln är att Norrköping tappar på näringslivsrankingen och detta speglar han sedan mot bland annat Upplev Norrköping med att vi som bolag inte säljer eller marknadsför kommunen inom besöksnäringen. Vad Ulf Svensson helt har missat i sin källgranskning är att besöksnäringen i Norrköpings kommun fortsatt att öka.
År 2012 omsattes mer än 1,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 8,7 procent jämfört med föregående år. Totalt ger branschen jobb åt 1 169 personer i kommunen. Sett ur ett regionalt perspektiv i Östergötland omsatte besöksnäringen under 2012 drygt tre miljarder kronor. Det betyder att Norrköpings kommun står för 50 procent av den totala turistomsättningen i länet. Källa (Resurs).
Min fråga till Ulf Svensson är hur besöksnäringen i kommunen kan öka om vi som bolag inte säljer eller marknadsför kommunens besöksmål? Om en musikfestival är saliggörande eller inte får stå för Svensson själv. Den effekt som vi däremot ser i dag är fullbelagda hotell och campingplatser. Lokala näringsidkare och föreningar som får möjlighet till stora inkomster kopplat till den satsning som arrangören gör. För att återigen förtydliga rollerna, så kommer inte Norrköpings kommun att ta över några eventuella förluster.
För att fortsätta på inslaget kring att sälja som Ulf Svensson vill lära oss så kan man ju ställa sig frågan hur det kommer sig att Norrköping de senaste åren fått varit värd för exempelvis Melodifestivalen, Dansbandskampen, Rosa Bandet Galan, Dinosaurieutställning, VM i Handboll och i år Bråvallafestival, Dam-EM i fotboll och en av världens största Titanicutställningar. Eller stora projekt som Bråvikslandet och utvecklingen av naturturismen i området. Dessa evenemang och projekt och många fler har kommit till genom att vi just har varit framgångsrika på att sälja och marknadsföra Norrköping.
Vi är självklart väl medvetna om Norrköpings alla fördelar och vi drar stor nytta av de besöksmål som finns i vår stad; Kolmårdens djurpark, Visualiseringscenter C, våra museer, Symfoniorkestern för att nämna några. Vi har ett tätt samarbete och vi känner stor stolthet för dessa attraktioner.
Det är däremot glädjande att läsa att Ulf Svensson uppskattar den informativa ”foldern” som kom ut för en tid sedan. Det är en produkt som Upplev Norrköping tar fram och distribuerar till nästan 200 000 hushåll i Östergötland, Sörmland och Småland, just i syfte att sälja Norrköping och det breda utbud av fantastiska reseanledningar och besöksmål som vi har.
Avslutningsvis, Ulf Svensson, så är personer med negativ inställning och bitterhet den största bromsklossen för Norrköpings utveckling. Din skildring av Alf Henriksson vers är tyvärr inget som vi på Upplev Norrköping känner igen, så även där har du fel källfakta.