Bygg om de gupp som inte håller måttet
- om trafiksäkerhetsåtgärder
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Den konsultrapport som nu presenterats påvisar att antalet olyckor där oskyddade trafikanter (fotgängare och cyklister) varit inblandade minskat till följd av de vidtagna åtgärderna, vilket givetvis är positivt. Men i rapporten konstateras också att många gupp är felaktigt utformade och medför onödigt stora störningar i trafikrytmen.
I dagarna har också Vägverket publicerat en konsultrapport som påvisar guppens negativa effekter för trafikmiljön. En intressant läsning som förhoppningsvis också kommer att studeras av de trafikansvariga i Norrköping. Trafikhinder är befogade där de behövs, till exempel i villaområden och utanför skolor och dagis, men enligt min mening behövs inte så många gupp i centrala staden Men om de ändå ska finnas så ska de vara rätt utformade så att inte förare och fordon tar skada.
I det sammanhanget bör påpekas yrkesförarnas utsatta situation. De som hela dagarna tvingas att framföra sina fordon över alla gupp. Uppgiften om sjukskrivningar på grund av ryggbesvär har cirkulerat i massmedia. Trots detta ägnas bara några rader om yrkesförarnas situation i tekniska nämndens utvärdering.
Här borde man gjort en ordentlig uppföljning och verkligen kontrollerat huruvida uppgifterna om sjukskrivningar på grund av guppen är riktiga och om så är fallet hur många som drabbats.
Inte heller miljöaspekterna vad gäller ökade avgasutsläpp har ägnats något större utrymme i rapporten. Man sammanfattar det hela som så att "avgashalterna knappast har påverkats av ombyggnaden". I en forskarrapport från Chalmers som publicerades för något år sedan påvisades dock att den ojämna trafikrytmen vid gupp i gatan medförde klart ökade utsläpp av avgaser.
Mot bakgrund av framkomna rapporter och iakttagelser förutsätter jag att tekniska nämnden snarast bygger om de trafikhinder som inte håller måttet och tänker sig noga för innan man bygger nya hinder. Yrkesförarnas situation liksom miljöaspekterna måste väga tungt i sammanhanget.
Beslutet i kommunfullmäktige hösten 2001 innebar att tekniska nämnden inte fick några pengar till fortsatt utbyggnad av trafikhinder 2002. I stället skulle en utvärdering göras vilket nu också skett. Förslaget om "time out" för nya gupp kom från oss i den borgerliga oppositionen som länge krävt en översyn av pågående åtgärder.
I sista stund fick vi gehör från socialdemokraterna i kommunstyrelsen men tekniska nämndens socialdemokratiska majoritet stretade emot in i det sista. Hade de fått råda så hade vi i dag haft ännu fler felaktiga gupp att åtgärda.