De svaga resultaten är regeringens ansvar

Skolverket visar i sin analys på att en av de viktigaste orsakerna till de svaga resultaten är den ökade segregationen inom våra skolor. En politik som den borgliga alliansen står för. Det skriver Olle Johansson (S) i svar till Betty Malmberg (M), (NT 19/1).

Norrköping2011-01-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är märkligt att efter fyra år med en borgerlig regering så skyller man fortfarande skolans svaga resultat på den tidigare regeringen. En framgångsfaktor inom lärande är att som ledare ta ansvar för sina handlingar. Det är dags att alliansen slutar att skylla ifrån sig och inser att man har ansvaret och tar ansvar för resultatet.

Meritvärdet i klass nio sjunker, ett tydligt tecken på att något inte är bra. Skolverket visar i sin analys på att en av de viktigaste orsakerna till de svaga resultaten är den ökade segregationen inom våra skolor. En politik som den borgliga alliansen står för. Den fria etableringsrätten är viktigare för borgerliga politiker än elevernas kunskapsresultat.

Jag tycker det är svagt att en ledamot av utbildningsutskottet inte förmår att problematisera en så viktig fråga som vår utbildning utan schablonmässigt kastar ut spridda idéer.

Den viktigaste framgångsfaktorn för en elev är att ha välutbildade föräldrar, det visar all forskning. Om skolan ska göra skillnad, vilken den kan, måste man fördela resurserna efter behov. Dom som behöver mest måste också få det.

I Norrköping har vi en resursfördelningsmodell som i första hand tar hänsyn till föräldrarnas utbildningsnivå. Därför har vi mindre skillnader i betyg mellan skolorna i Norrköping, med rätt politik betyder föräldrarnas bakgrund mindre. Om Betty Malmberg (M) tog en debatt med sina partivänner ute i Sveriges kommuner om att fördela pengarna efter behov så skulle vi fortare få se betygskurvorna vända uppåt.

Läs mer om