Elen ska kombineras med förnybar sprit

Det är nyanslöst att likställa finetanol med ful-etanol, skriver Joakim Säll, Lantmännen Energi, i ett brev till ledarsidan apropå ledaren "Elektrisk baksmälla av sprit i tanken" den 9/5.

Norrköping2009-05-20 00:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är svårt att förstå varför kritiker envisas med att ställa motorteknik i ett motsatsförhållande till utveckling av etanol och andra förnybara bränslen. Det är också nyanslöst att likställa fin-etanol med fuletanol. Det är som att likställa el från kolkraft med el från vindkraft.Att elmotorer är effektivare än förbränningsmotorer är knappast någon nyhet. Trots det är vår fordonspark inte eldriven i någon större utsträckning. Mycket pengar satsas på forskning, men problemet är att batterier har en begränsning - de fungerar dåligt om man vill köra långa distanser. Dagens batterier är också tunga, dyra och mycket energikrävande att tillverka. Under överskådlig framtid kommer även plug-in-hybrider att behöva kombineras med ett flytande bränsle.Detta flytande bränsle kan vara fossil bensin, men man behöver inte vara "etanolfanatiker" för att förespråka att elen i stället kombineras med ett förnybart bränsle såsom etanol. Bra etanol, eller så kallad finetanol, ger 70-80 procent mindre utsläpp av växthusgaser än bensin. Eftersom vi har goda förutsättningar att producera bra, förnybara drivmedel i Sverige, kan vi också minska vårt importberoende. Lantmännen är stolta över att med sin etanolfabrik i Norrköping vara en del av denna lösning.Ingen har något att vinna på att dagens främsta gröna tekniker smutskastas och slås ut från marknaden. Om vi vill tänka på miljön, bör vi fokusera på att vidareutveckla förnybara drivmedel samtidigt som vi effektiviserar våra fordon.
Läs mer om