Nyligen presenterades vårbudgeten. I den finns ambitioner att öka låginblandningen av biodrivmedel. Nordic Biogas Conference har gått av stapeln och en massa hushåll i Östergötland har fått gröna påsar för att kunna sortera avfall lämpligt för biogas. I slutet av maj presenteras resultatet av en förstudie om möjligheterna för biogas på Vikbolandet. Det händer mycket i frågan, men är det tillräckligt mycket?
LRF vill hävda att så inte är fallet. Ambitionerna på andelen förnyelsebart bränsle skulle kunna vara mycket högre. Dock har LRF en annan världsbild än vissa samhällsdebattörer som vill lösa det enkelt genom att höja skatterna på fossil energi och så långt som möjligt göra förnyelsebar energi skattefri. Vad som händer när miljöskatterna höjs är att den fossila energin blir dyrare och gör alternativa förnyelsebara energislag mera lönsamma relativt sett.
Totalt sett leder dock detta till högre kostnader för företag och medborgare vilket försämrar företagens konkurrenskraft och medborgarnas köpkraft. Den utvecklingen vill inte LRF se. För att få positiv utväxling på miljöskatterna krävs en grön skatteväxling som gör exempelvis arbete billigare i motsvarande grad. Det kostar pengar i form av uteblivna skatteintäkter, men det är här som politikerna och ytterst medborgarna måste bestämma vad det får kosta samhället att ställa om.
LRF vill mena att det på samhällsnivå är lönsamt att använda mera förnyelsebar energi som kommer från skog, åker och avfall nära dig. Av Sveriges energiproduktion kommer redan i dag cirka 47 procent från förnyelsebara energikällor. Det är bland de bästa i världen.
Utmaningen ligger på transportsidan. Vi är ett stort, glesbefolkat land så att bygga järnväg är enbart en lösning på problemen längs de stora transportstråken. I övriga Sverige behövs ett regionalt vägnät med bra bärighet. För dessa transporter krävs således moderna förnyelsebara drivmedel. Vi kan i dag köra dieselmotorer på olika fettsyrebaserade syntetdieselbränslen och talloljor. Etanolen må vara ett omdiskuterat steg över till något annat, men vi vet att vi kan ha ett gott miljösamvete för den spannmålsbaserade etanol som produceras i Händelö. Östergötland är ett Mekka när det gäller kunnande runt biogasframställning. Just här har vi väldigt goda förutsättningar för att ta fart.
Ett hinder för att användandet av förnyelsebara drivmedel ska ta fart är att vi på samhällsnivå lätt hamnar i principdiskussioner om den totala utväxlingen och miljönyttan av olika bränslen. Den diskussionen hämmar utvecklingen, förvirrar konsumenten och resulterar ytterst i att många beslutsfattare inte vågar och vill ta beslut om något.
Vi tror att alla energislag kommer att behövas i omställningen. Vind-, sol-, vattenkraft, RME, tallolja, diesel från förgasade växter samt etanol och flis kommer alla vara våra första steg till ett fossiloberoende samhälle. För att konsumenter och företag ska våga satsa fullt ut på detta krävs tydlighet från samhällets sida, ekonomiska incitament och framförallt långsiktiga regler och förutsättningar. Lokalt kan beslutsfattare göra skillnad genom att ställa krav vid exempelvis offentlig upphandling om att tjänster ska utföras med förnyelsebara drivmedel.
Vi tror att skogen och jorden är grundbultarna i utveckling med att bygga det hållbara samhället. Ge oss bara förutsättningarna så är vi beredda att visa det.