Ett slag i ansiktet på landsbygden

Reseavdraget behövs helt enkelt om man menar allvar med att hela Sverige ska leva. Det skriver moderaterna Betty Malmberg och Johan Hultberg i ett svar till miljöpartisterna Mats Pertoft, Annika Lillemets och Bror-Tommy Sturk, NT-debatt 25/8.

Det är knappast en slump att MP:s väljarstöd är nästan dubbelt så stort i stortstäderna som i mindre orter och på landsbygden, skriver debattörerna.  ARKIVBILD: IDA LING FLANAGAN

Det är knappast en slump att MP:s väljarstöd är nästan dubbelt så stort i stortstäderna som i mindre orter och på landsbygden, skriver debattörerna. ARKIVBILD: IDA LING FLANAGAN

Foto: Ida Ling Flanagan

Norrköping2012-09-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I en debattartikel i NT den 25/8 försöker miljöpartisterna Pertoft, Lillemets och Sturk göra gällande att MP är partiet för landsbygden. Artikeln ter sig närmast som ett desperat försök att framställa partiets politik som en välgärning för landsbygden, men några konkreta förslag på hur förutsättningarna för att bo och verka på landsbygden kan stärkas innehåller artikeln dessvärre inte.

I stället försöker de hävda att alliansens politik, som gjort det mer lönsamt att arbeta, har gynnat Stockholm på bekostnad av landet. Alliansens skattesänkningar har gett alla som arbetar mer pengar kvar i plånboken och det oavsett om man bor på Södermalm eller i Ringarum. Det är en politik för fler jobb och en politik för hela Sverige. MP däremot, driver en politik som med stor precision slår hårt mot det Sverige som finns utanför Stockholms tullar.

Enligt MP är tydligen priset på bensin och diesel aldrig tillräckligt högt och visst var vi många moderater som reagerade när MP:s klimatpolitiska talesperson Karin Svensson Smith argumenterade för att avskaffa reseavdraget. Vi moderater tycker att det ska kosta att smutsa ner och vi menar att koldioxidskatten är ett viktigt styrmedel för att dels få fler att välja cykel eller kollektivtrafik dels för att påskynda utveckling av bättre motorer och förnybara bränslen. Samtidigt anser vi att reseavdraget behövs för alla som saknar alternativ till bilen. Reseavdraget behövs helt enkelt om man menar allvar med att hela Sverige ska leva.

Ett annat förslag som skulle slå särskilt hårt mot landsbygden är Miljöpartiets envisa krav om en kilometerskatt på lastbilstransporter. En skatt som i stället för att beskatta utsläpp straffbeskattar avstånd och således landsbygden. Införandet av en kilometerskatt skulle leda till högre priser, en lägre tillväxt och riskera jobb inom till exempel skogsbruket och skogsindustrin. Näringar som är oerhört viktiga för Sverige i allmänhet och för landsbygden och Östergötlands län i synnerhet.

Förslaget om kilometerskatt är inte det enda förslaget från MP som skulle slå mot skogsnäringen då MP dessutom vill avgiftsbelägga skogsbruket och i större utsträckning styra den enskilda markägarens brukande. För MP väger tydligen ägande- och brukanderätten lätt. Att MP också vill fördyra svenskt lantbruk genom återinförandet av den världsunika handelsgödselskatten behöver vi knappast ens nämna. Det är bekymmersamt att oppositionen med MP i spetsen driver en politik som riskerar att slå ut världens kanske mest miljövänliga jordbruk, nämligen det svenska.

Därför är det knappast en slump att MP:s väljarstöd är nästan dubbelt så stort i stortstäderna som i mindre orter och på landsbygden.

Läs mer om