Flumskolan leder till låga ambitioner

Alldeles för sent, när de första betygen sätts, upptäcks att eleverna inte kommer nå målen i nian. Då sätts åtgärderna i bästa fall in. Många hinner då inte komma ifatt, skriver Mathias Sundin (fp).

Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX

Norrköping2008-02-14 00:15
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Slöjdläraren Göran Ekman på lärarutbildningen i Norrköping frågar mig och Jan Björklund vad vi menar med uttrycket flumskolan. Jag ska svara men först inleda med att säga att Göran Ekman är en väldigt duktig lärare. Jag hade honom i slöjd på lärarutbildningen. Det han lärde mig och fick mig att uppleva var att slöjd är något även jag som har tummen mitt i handen kan använda i undervisningen. Och även att jag faktiskt kanske inte har tummen mitt i handen. Det kommer jag vara honom tacksam hela livet. Lärarutbildningen i Norrköpings starkaste sida är att visa de olika sidorna och metoderna i lärande. Däremot är lärarutbildningens absolut svagaste sida också svaret på frågan vad flumskolan är. Det är den ideologi i skolvärlden som säger att det värsta en elev kan utsättas för är ett omdöme om dess kunskaper. Att tala om för en elev att den inte uppnått målen är så hemskt att det ska man helst inte göra alls. När jag började på lärarutbildningen var jag starkt motiverad. Jag pluggade hårt och såg till att vara väl förberedd. Men efter att tiden gick insåg jag att kraven var så låga att man inte behövde läsa på speciellt mycket. Man behövde inte jobba igenom uppsatserna och blev ändå godkänd. Det gick dessutom bara att bli godkänd eller underkänd. Det fanns inget att kämpa för. Självklart sjönk ambitionsnivån, jag pluggade mindre och lärde mig mindre. Så funkar de flesta människor. Det är också vad flumskolan har lett till hos massvis med ungdomar. Alldeles för sent, när de första betygen sätts, upptäcks att eleverna inte kommer nå målen i nian. Då sätts åtgärderna
i bästa fall in. Många hinner då inte komma ifatt. Det är flumskolan och den är grym i all sin snällhet. Istället tycker vi i folkpartiet att utvärderingen ska ske tidigt och det ska vara glasklart vilka kunskaper eleven har. Om eleven exempelvis inte kan läsa tillräckligt bra så ska extra stöd direkt sättas in. För detta satsar regeringen 900 miljoner kronor, varav ungefär 12 miljoner hamnar
i Norrköping.Göran Ekman räknar upp och beskriver olika sätt att lära sig. Han skriver att mantrat läsa-skriva-räkna kan uppnås genom slöjd, musik, bild och drama. Helt rätt. Vi säger inte från politiskt håll vilka pedagogiska metoder som ska användas. Bara vad som ska uppnås. Ekman skriver också att är viktigt att skapa lust och nyfikenhet. Återigen, helt rätt, men hur skapar man lust och nyfikenhet? Genom att se och uppleva att man lär sig, att man får kunskaper. Kunskaper i sig leder till nyfikenhet och ett sug efter mer kunskaper.Göran Ekmans pedagogiska kunskaper och metoder behövs för att vi ska kunna uppnå en kunskapsskola med ordning och reda.
Läs mer om