Flyglinjen står inför nya kriser

- om flygförbindelsen Norrköping - Köpenhamn

Norrköping2002-07-30 04:16
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Två flygbolag, det rikstäckande Skyways, och det regionala Waltair, har anmält sig till uppdraget att ta över flygtrafiken på sträckan Norrköping-Köpenhamn. Som tidigare med-delats, bland annat i NT, kommer den nuvarande operatören, SAS, att dra sig ur flyglinjen den 26 oktober.
Om man ska ta fasta på den förhandsinformation de båda nytillträdande bolagen gått ut med kommer antalet avgångar Norrköping-Köpenhamn att ungefär tredubblas från dagens 4 till cirka 13.
Att två flygbolag agerar för att tränga ut varandra under en period där båda blir givna förlorare är kanske inte så mycket att bry sig om. Betydligt allvarligare är då att näringslivets och övrigas behov av en säker och fungerande flygförbindelse med Köpenhamn och vidare ut i världen riskerar att äventyras.
Flygbolag utgör enligt min mening en bransch som aldrig riktigt vill växa upp och bli stor. Den vimlar av "entusiaster" där egenskaper som gott omdöme och sunt förnuft bara förefaller vara hinder för "den skapande kraften". Alltför ofta blir det passagerarna som får bära konsekvenserna av dessa aktörers utsvävningar i form av inställda avgångar, låg servicenivå, konkurser med mera.
Över en natt (26-27 oktober) kommer antalet tillgängliga flygstolar på sträckan Norrköping-Köpenhamn en vanlig vardag att öka från dagens cirka 290 (gäller när SAS utför alla sina avgångar med DHC-8-Q400) till ungefär 630! Man kan nog med viss rätt fråga sig varifrån alla dessa "nya" resenärer ska komma.
Enligt uppgift omfattar antalet årsresande på den aktuella flyglinjen för närvarande cirka 105000. En snabb, inte så noggrann beräkning, skulle då ge en så kallad kabinfaktor på cirka 55 procent för de båda flygbolagen. Det innebär att varje flygplan i princip startar halvfullt. Det är knappast ens i närheten av acceptabel lönsamhet
Även om konkurrens är bra vore det, i det här fallet, bäst för passagerarna om den ena aktören drog sig ur före den planerade trafikstarten. Norrköpingsområdet riskerar annars att på lite sikt stå antingen helt utan operatör på flyglinjen eller inför alternativet att ständigt möta nya "entusiaster" som söker sin lycka i branschen.

Läs mer om