FörÀldrar vet för lite om onlinespel
FrÄgan Àr varför sÄ mÄnga förÀldrar abdikerar frÄn att engagera sig och stÀlla krav kring onlinespel som World of warcraft nÀr de följer med pÄ trÀning och matcher och lÀr sig alla regler som gÀller pÄ fotbollsplanen? skriver Inger Segelström och Ann Katrin AgebÀck, MedierÄdet.
Helt klart Àr att internet och dataspel Àr hÀr för att stanna, de kommer inte att försvinna, skriver Inger Segelström och Ann Katrin AgebÀck, MedierÄdet. Foto:Eckehard Schulz/Scanpix
Foto: ECKEHARD SCHULZ
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
i World of warcraft, Wow, av Jonas Linderoth och Ulrika Bennerstedt vid Göteborgs universitet. Rapporten bygger pÄ intervjuer med tio unga spelare som Àgnar mycket tid Ät att spela just Wow. Ungdomarna berÀttar hur spelandet kan leda till sena nÀtter, dÄliga matvanor, bristande hygien, skolk och slarv med lÀxor, vilket skapar konflikter med omgivningen. Men hÀr framtrÀder ocksÄ nya perspektiv som ger förstÄelse av onlinespelandets magiska dragningskraft. Det handlar om sociala kraft och gruppsykologi. Grupptryck
i spelvÀrlden och bland kompisar i skolan nÀmns som frÀmsta orsaker till det omfattande spelandet, liksom jakt pÄ status i den virtuella vÀrlden. Genom alla konflikter lyser ocksÄ förÀldrars brist pÄ kunskap om onlinespel. FrÄgan Àr varför sÄ mÄnga förÀldrar abdikerar frÄn att engagera sig och stÀlla krav kring spel som Wow nÀr de följer med pÄ trÀning och matcher och lÀr sig alla regler som gÀller pÄ fotbollsplanen? Kanske ser de spelandet som mediekonsumtion snarare Àn en fritidsaktivitet? Det Àr förstÄeligt, men ocksÄ en del av problemet. För hur skulle det sett ut om Zlatans mamma krÀvt att han skulle avbryta spelet mitt i en match för att de ska Äka och hÀlsa pÄ mormor? Helt klart Àr att internet och dataspel Àr hÀr för att stanna, de kommer inte att försvinna. Det finns bara en vÀg att gÄ och det Àr att sÀtta sig in i vad livet pÄ nÀtet egentligen innebÀr. Det finns inga genvÀgar, det finns ingen lagstiftning som kan lösa detta. Dialog och förstÄelse Àr det som gÀller. Och vuxna har en fantastisk livserfarenhet att förmedla. Vill jag att alla ska se den bild jag lÀgger upp pÄ nÀtet frÄn festen? Hur kÀnns det att fÄ en krÀnkande kommentar i sin gÀstbok? PÄ nÀtet finns ingen Ängerknapp, vad ska jag lÀmna ut om mig sjÀlv och hur ska jag behandla andra?De problem som mÄnga familjer upplever kring barns internetanvÀndning ska tas pÄ allvar. Men de mÄste nyanseras sÄ att orsakerna, och dÀrmed möjligheterna till förÀndring, blir tydligare. Ett ledord kan vara balans. SÄ lÀnge barn sköter skolan, umgÄs med kamrater och kanske idrottar sÄ hÄlls datoranvÀndandet pÄ en balanserad nivÄ. Varningstecken kan vara nÀr dataintresset gÄr ut över sömn och skolarbete eller nÀr barnet uppenbart mÄr dÄligt. Men vuxna behöver inte alls lÀra sig allt om teknik, program och spel. Det gÄr att börja i en annan Ànde. LÄt frÄgan "hur har du haft det i skolan idag?" följas av "hur har du haft det pÄ nÀtet idag?". Lyssna pÄ svaret och lÄt det bli starten pÄ en vardaglig diskussion vid middagsbordet.