Försäkringsbolagen får hård kritik

Trafikskadade måste få en möjlighet att överklaga förtroendeläkarnas beslut.
Det anser Finansinspektionen som vill inrätta en reklamationsnämnd.

Norrköping2003-02-10 09:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Finansinspektionen föreslår också att Trafikskadenämnden blir en renodlad överinstans där den skadade kan få en snabb och rättvis bedömning.
De svenska försäkringsbolagen får svidande kritik för sin handläggning av trafikskadeärenden i den nyligen presenterade rapporten som gjorts av Finansinspektionen.
Utredningarna måste bli effektivare och de trafikskadade behöver en egen reklamationsnämnd står det i rapporten till regeringen.
Långa handläggningstider, försäkringsbolagens sätt att bemöta de trafikskadade och försäkringsläkarnas oberoende är ett par av punkterna som Finansinspektionen (FI) tar upp.
<br><span class=MR>Fler skadas</span>
Antalet skadade i trafiken ökar kraftigt och skaderegleringen ställer stora krav på försäkringsbolagen. Handläggningstiden för en trafikskada är ofta flera år och under tiden får den trafikskadade liten eller ingen information om sitt ärende.
För att komma till rätta med det vill FI att den trafikskadade får en plan för hur skadan ska utredas och regleras. Han ska sedan kunna se hur försäkringsbolaget håller tidsplanen och därmed ska även jämförelser mellan olika bolag bli möjliga.
Försäkringsbolagen har tidigare fått kritik av liknande art och trots att utvecklingen sakta har gått framåt finns fortfarande ett stort misstroende mot bolagens sätt att sköta dessa ärenden. Många människor kommer i kläm, både ekonomiskt och socialt.
<br><span class=MR>Väcker starka känslor</span>
Försäkringsbolagens förtroendeläkare bör i framtiden stå under socialstyrelsens kontroll, anser FI. Idag väcker deras roll ofta starka känslor eftersom många trafikskadade anser att deras lojalitet mot uppdragsgivaren, försäkringsbolaget, går i första hand.
De möter aldrig patienten men kan ändå på mycket kort tid ta beslut som går helt emot den läkare som behandlat den skadade under lång tid.
Dessutom vill FI att bolagen höjer kvaliteten på sina medicinska bedömningar och satsar på utbildningar i försäkringsmedicin.

År 2001 anmäldes 47000 trafikskador, det är en fördubbling på 20 år.
Sedan 1993 har kostnaden pisksnärtskador ökat från två till tre miljarder kronor.
Eftersom en pisksnärtskada kan ge besvär långt efter olyckstillfället är det vanligt att det tar flera år innan skadan kan slutbedömas och regleras av försäkringsbolag.
Pisksnärtskador kan i olika hög grad leda till invaliditet och skadorna får ofta stora psykosociala konsekvenser för den drabbade.

Läs mer om