Grön överklass vill höja bensinpriset

Riksdagsledamöter som reser gratis bör vara försiktiga när de kräver att bensinpriserna ska höjas, anser Kenneth Winsborg från bensinskatteuppror.se

Norrköping2008-11-27 00:17
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bensinen för billig? Vanliga löntagare, glesbygdsbor eller pensionärer tycker verkligen inte att 10,50 - 11 kronor litern är billigt för vår nödvändiga bensin.2,50 litern för råoljan är ett rätt överkomligt pris. Det är vad världsmarknadspriset är just nu. Med transporter, raffinering, hantering, nya transporter osv. så är bensinpriset i dag - inklusive oljebolagens vinster och mackarnas lilla påslag - runt fem kronor litern. Det som gör bensinen riktigt dyr i detta glesbygdshörn av EU är skatten - som mer än fördubblar priset för oss konsumenter.Nu har Karin Svensson-Smith, trafikpolitisk talesman för miljöpartiet och riksdagsledamot, tidigare för vänsterpartiet gått ut och krävt en bensinskattehöjning därför att bensinen är för billig! Så kan möjligen en partibytarkarriärist med en årslön på närmare en miljon miljon kronor yttra sig speciellt eftersom hon själv inte bekostar sina resor.Som riksdagsledamot har hon gratis flyg, tåg och taxiresor. Hon reser alltså på vår bekostnad och har mage att tycka att vår bensin är för billig. Karin Svensson-Smith är en renodlad överklassrepresentant som från sitt glastorn vill besluta om hur vi vanliga människor ska leva och styra över hur vi ska använda våra surt förvärvade kronor. Hon har uppenbarligen ingen aning om hur den praktiska verkligheten är för vanligt folk och hon själv skryter om att hon aldrig ens behövt ha körkort.Vi i Sverige kör inte bil för att det är billigt - utan för att vi måste för att få vardagen att fungera!Majoriteten av världens närmare en miljard fordonsförare betalar inte ens sex kronor litern för bensinen. Skatteplågade svenska låginkomsttagare betalar redan världens högsta koldioxid-skatt på bensinen till våra fyra miljoner bilar. Nu vill miljöpartiet och Karin Svensson-Smith ytterligare höja denna skatt. Till vilken global miljönytta? Att skiftarbetande pendlare i Norrbotten, Värmland och på Gotland ska betala ännu orimligare bensinskatt för att bekosta spårvagnsutbyggnad i Stockholm, Göteborg och Malmö som miljöpartiet vill är ett renodlat och orättvist storstadsperspektiv! Över 90 procent av befolkningen tycker att bensinskatten är för hög och motsätter sig en ytterligare höjning. Miljöpartiet och Karin Svensson-Smith är representanter för en liten bakåtsträvande sekt som saknar stöd hos majoriteten av folket. Bensin och dieselskatten behöver sänkas
i Sverige - både för jobbens skull och för att kunna uppnå ett globalt fungerande miljöskattesystem!
Läs mer om