Hamnen viktig för att värna miljön
Godstransporter på båt och tåg är viktigt för att få bort transporterna på väg och via flyg. Det är viktigt för att värna miljön. Hamnen är därmed en viktig del, inte minst då Norrköping är en strategisk transportnod, skriver Stefan Arrelid (mp) i ett svar till Henry Helin och Bo Rosenqvist, NT 11/8.
Det skulle vara intressant att få veta mer om det underlag som Helin och Rosenqvist hänvisar till när de påstår att det mesta av livet i Bråviken kommer att dö vid muddring, skriver Stefan Arrelid (mp). Foto: ida ling flanagan
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Godstransporter på båt och tåg är viktigt för att få bort transporterna på väg och via flyg. Det är viktigt för att värna miljön. Hamnen är därmed en viktig del, inte minst då Norrköping är en strategisk transportnod. Norrköping har ett strategiskt läge i Östersjöregionen och enligt
EU:s infrastrukturplanering ligger Norrköping i den Nordiska triangelns transportkorridor. Norrköpings hamn har industrispår kopplade till södra stambanan samt mycket goda förbindelser med tätbefolkade regioner. De hamnar jag och mina medskribenter tog upp i vår debattartikel är de som har de bästa förutsättningarna utifrån samhällsekonomi, infrastruktur och ur en vidare miljöaspekt.
Vad gäller muddringen så har tekniken förbättrats och dessutom har en ny undersökning genomförts för att undvika erosionsbottnar genom undervattensströmmar. Det skulle vara intressant att få veta mer om det underlag som Helin och Rosenqvist hänvisar till när de påstår att det mesta av livet i Bråviken kommer att dö vid muddring och deponi på norra sidan om Esterön.
Jag delar inte insändarskribenternas syn på Norvik som ett bättre alternativ. Vi har redan flera bra hamnar i Sverige varav Norrköping är en av de med bäst förutsättningar. Varför inte satsa på den? Norvik har också dömts ut av de remissinstanser som bedömt de miljömässiga konsekvenserna. Dessutom beräknas kostnaden till bortåt 10 miljarder kr om man räknar in väg- och järnvägsprojekt som krävs.
Slutligen är jag kritisk till det språk skribenterna använder sig av i sin artikel. Inget är ju slutgiltigt bestämt ännu och samråd har skett. Att tala om mygel är inte seriöst då det har varit samråd i ärendet.
Självklart sker en miljöprövning där det kommer att framgå vilken påverkan det kommer att ha för Bråvikens vattenkvalitet och vattenfauna.