Hellre bra övergångsställen än gupp
- om gupp och övergångsställen
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Exempelvis har Slottsgatan fått betydligt intensivare trafik och dessutom håller bilisterna högre fart. När bilisterna väljer att ta omvägar har de ofta blivit irriterade och försöker köra in förlorad tid.
Av det skälet skall man givetvis bara anordna gupp på de ställen där det är speciellt farligt (skolor med mera) för gångtrafikanterna att ta sig över. En del av de gupp som anlagts till dyra kostnader bör man ta bort.
I stället skall man göra övergångsställena säkrare genom att de markeras betydligt kraftigare.
Jag skrev för tio månader sedan att övergångsställena måste målas upp regelbundet och speciellt inför den mörka årstiden så att det tydligt framgår att det är ett övergångsställe. Till min besvikelse måste jag notera att detta bara delvis har gjorts under året. Ännu viktigare är att det blir en betydligt bättre belysning än i dag.
Åker man runt i Norrköping så visar det sig att många övergångsställen över huvud taget inte är belysta. Många gatulampor sitter en bra bit ifrån befintliga övergångsställen.
För betydligt lägre kostnader än vad de dyra guppen medfört skulle man kunna undvika många olyckor om man kostade på en bra belysning. I och med att lagen ändrades så att fotgängare har företräde på övergångsställena så är det naturligtvis oerhört viktigt att bilisterna också i god tid upptäcker fotgängarna. Tyvärr har en del fotgängare börjat med att kliva ut på övergångsstället utan att över huvud taget se sig för. Har de dessutom mörka kläder och inga reflexer på sig kan en olycka lätt ske. Det hjälper då föga att det är bilisten som bär ansvaret. Skall vi få ner olyckorna så behövs det självklart ett samarbete mellan alla trafikanter.
Om kommunen i stället för att anlägga dyra gupp inriktade sig på att kraftigt belysa och tydliggöra befintliga övergångsställen så skulle olyckorna minska i framtiden.
Tydligen tycker de ansvariga i kommunen att detta inte är viktigt? Nästan inget har hänt vad det gäller belysningen under året. Tänker kommunen göra något först efter att svåra olyckor har inträffat? Själv var jag i många år ordförande för trafikberedningen i Svenska Kommunförbundet och drev då trafiksäkerhetsfrågorna med kraft över hela landet. Även om kommunerna har ekonomiska problem så kommer svårt skadade människor, att kosta mer för samhället, än att göra övergångsställena säkrare.
Jag kommer på nästa kommunfullmäktiges sammanträde, mot bakgrund av att många övergångsställen är en "dödsfara", att ställa en fråga om varför så litet görs för att förbättra säkerheten för fotgängarna i Norrköping.