Hur hanteras pengarna?

Vi tillbakavisar helt kommunens påståenden om avtalsbrott. Kommunens eget agerande kan också ha bidragit till att avvikelserna uppkommit. Det skriver Henrik Modéer, operativ chef Miljötjänster & återvinning IL Recycling.

Vi på IL Recycling söker inte konfrontation i den här frågan, utan dialog och rättvisa, skriver debattören. ARKIVBILD: FREDRIK JONSON

Vi på IL Recycling söker inte konfrontation i den här frågan, utan dialog och rättvisa, skriver debattören. ARKIVBILD: FREDRIK JONSON

Foto: Fredrik Jonson

Norrköping2012-04-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tar tekniska kontoret verkligen Norrköpingsbornas parti för att säkerställa den bästa och mest miljö- och kostnadseffektiva avfallshanteringen i den pågående upphandlingen? Vilket spel spelar kommunens företrädare i valet av renhållningsentreprenör de närmaste fem åren i Norrköping?

Vi tycker det är adekvata frågor efter en smutsig kampanj riktad mot oss, som i gott samarbete med kommunen, har skött invånarnas sophantering effektivt i sju år (efter att kommunen förlängt uppdraget i två år). Vad har hänt de senaste veckorna som så radikalt har förändrat situationen?

Sedan den 2 april har Norrköpings kommun gjort ett antal uppenbart planerade utspel mot oss som entreprenör. Anklagelser kring överlast har följts av hot om polisanmälan. Vi medger att vi i flera fall har brustit i hanteringen, men har så snart vi fått reda på detta, inlett kraftfulla åtgärder för att rätta till misstagen.

En berättigad fråga är också om samtliga anbudsgivare utvärderas på lika villkor. Kontrollerar till exempel kommunen vikten på de övriga anbudsgivarnas bilar fem år tillbaka i tiden? Överlaster är ett känt branschproblem, men IL Recycling är inte sämre än något annat bolag när vi jämför oss med transportstatistik för hela landet.

Vi tillbakavisar helt kommunens påståenden om avtalsbrott. Kommunens eget agerande kan också ha bidragit till att avvikelserna uppkommit.

Det är anmärkningsvärt att kommunen inte har brytt sig om de 14 000 dokumenterade avvikelser om felsorterat material som IL Recycling har skickat in. I stället har tekniska kontoret vid 5 000 tillfällen begärt att vi ska hämta blandat avfall och köra det som brännbart. Det vill säga kommunen bad oss att - tvärtemot avtalet - blanda komposterbart avfall med brännbart.

Det senaste utspelet kom tisdagen den 10 april i form av ett brev om diskvalificering från upphandlingen. Detta är märkligt mot bakgrund av att anklagelserna mot oss inte blivit utredda, än mindre har vi fått möjlighet att kunna bemöta dem sakligt. Kommunen väljer alltså att indikera att
IL Recycling ska diskvalificeras från upphandlingen, trots att vi sedan länge har ett planerat avstämningsmöte i dag tisdag där vi ombetts redovisa de förbättringsåtgärder vi har vidtagit.

Sammantaget framstår detta som att krafter inom kommunen vill få bort oss från upphandlingen, den entreprenör som har försett skattebetalarna i kommunen med sophantering under de senaste sju åren. Vi hoppas och tror att IL Recycling med sin väl inarbetade infrastruktur och rutiner som ständigt förbättras kan erbjuda Norrköpingsborna det billigaste, miljömässigt bästa och effektivaste alternativet. Målsättningen med upphandlingen bör rimligtvis vara att hitta den bästa entreprenören.

Är minskad konkurrensutsättning i upphandlingen att ge Norrköpingsborna bäst service och mest valuta för sina skattepengar? Är det en tillfällighet att anklagelserna har sparats till veckorna innan upphandlingen ska avgöras? Vem vinner egentligen på att smutskasta IL Recycling? Troligen inte skattebetalarna i alla fall.

Vi på IL Recycling söker inte konfrontation, utan dialog och rättvisa, vi vill utveckla vårt goda samarbete kring renhållningen som vi har och har haft i Norrköping.

Läs mer om