Långt kvar tills vi får rättvisa bakom ratten

Åkeriföretag som respekterar kör- och vilotider, anställnings- och trygghetsvillkor för chaufförer har svårt att konkurrera med ökade antal lastbilar som kör med manipulerade färdskrivare eller ogiltiga förarkort. Det skriver Marita Ulvskog (S) och Anna Hedh (S).

Norrköping2012-07-21 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den seriösa åkerinäringens framtid är beroende av rättvisa konkurrensvillkor. För att förbättra säkerheten på vägarna, arbetsvillkoren för chaufförer och göra konkurrensen rättvis finns det EU-regler för kör- och viloperioder för yrkeschaufförer. Men det har inte fungerat problemfritt. Långt därifrån. Ett stort antal av de fordon som kontrolleras av polis eller annan brottsbekämpande myndighet bryter i dag mot sociallagstiftningen.


Åkeriföretag som respekterar kör- och vilotider, anställnings- och trygghetsvillkor för chaufförer har svårt att konkurrera med ökade antal lastbilar som kör med manipulerade färdskrivare eller ogiltiga förarkort. Fusket och orättvisorna har brett ut sig och orsakat lönedumping och en ännu osäkrare arbetsmarknad.

Över sex miljoner lastbilar och bussar är utrustade med färdskrivare i dag. Förare som inte respekterar viloperioder leder inte bara till snedvriden konkurrens utan dessutom till trötta förare. Uppskattningsvis innebär det en ungefärlig ökning av samhällskostnaderna för olyckor på 2,8 miljarder euro per år i EU.

För närvarande kör fordon med antingen analog eller digital färdskrivare som registrerar köravstånd och förarens aktiviteter. Ett nytt förslag har precis klubbats igenom i Europaparlamentet som innebär att en ny typ av digital färdskrivare införs.

Den så kallade smarta skrivaren använder sig av ny teknik som navigering med satellit och fjärrstyrd kommunikation. Syftet är att försvåra fuskandet. Men samtidigt måste förarens integritet garanteras.

Alla nya lastbilar ska vara utrustade med smarta färdskrivare 2015. Med trådlös dataöverföring kommer det att vara möjligt för myndigheter att kontrollera fordon på distans. Reglerna för mycket allvarliga överträdelser bör harmoniseras och kontrollmyndigheter ska ha lämplig utbildning och utrustning för att kunna tillämpa systemet. På längre sikt kommer färdskrivaren att kunna kombinera flera funktioner. För att undvika onödig administration undantas lastbilar som används inom en radie av 100 kilometer från att använda färdskrivare.

Tyvärr kommer problemen med dåliga konkurrensvillkor inte försvinna i ett slag. Två system blir snart tre och så länge som de gamla systemen hänger kvar finns också orättvisorna kvar. En ännu tydligare framtidsvision för transportbranschen krävs för fortsatt tillväxt och rättvisa konkurrensvillkor.

MARITA ULVSKOG (S)
ANNA HEDH (S)

Läs mer om