Lönsamt bygga ut spårvägen
En spårvägsutbyggnad för över 110 miljoner till Ringdansen torde bli ett av de mest lönsamma spårprojekten i Sverige.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Slutsatsen dras av Lundaföretaget Trivector Traffic AB. Det görs i en rapport, som Norrköpings kommun nu hoppas att Banverket ska principgodkänna. Ett klartecken från Banverket förutsätts för att det över huvud taget ska bli något statsbidrag till den länge efterlysta utbyggnaden.
Statsbidrag
- Inget statsbidrag ingen utbyggnad. Så har nämligen beskedet hittills varit från nästan alla politiska partier i Norrköping.
- Men jag har ingen uppfattning om när det kan komma ett slutgiltigt besked om det blir utbyggnad eller ej. Rapporten talar för utbyggnad. Men det är självfallet svårt att bedöma mjuka faktorer. Som att resenärer attraheras mer av spårburen trafik än av busstrafik. Det vet vi av erfarenhet från andra håll. Men hur överförbar är den erfarenheten på förhållandena i Norrköping undrar Roland Leonardsson, trafikplanerare i kommunen. I utredningen talas det om resandeökningar på 20 procent för flera spårprojekt. Som Svealandsbanan, Blekinge kustbana, Tram-Train runt Karlsruhe med flera.
Via Trozelligatan
Hur stadstrafiken ska utvecklas i Norrköping har studerats många gånger under årens lopp. Senast i fjol genomförde Scandiaconsult en studie som pekade ut fyra alternativa sträckor till Ringdansen.
Trivector har utgått från alternativet med spårväg från Trozelligatan via Ljura till Ringdansen. Det är det billigaste alternativet. I summan 110 miljoner kronor ingår inga nya spårvagnar, endast spårdragning och en bro över Söderleden. Det krävs heller inte några nya spårvagnar för att klara utbyggnaden. Tvärtom, senaste årens turförändringar har gjort en del vagnar övertaliga. Kommunen måste ändå köpa in nya vagnar, totalt fem, som ersättning för en del alltför "risiga" vagnar. Det väntas kosta 100 miljoner kronor. Nya och större vagnar kan ta mer folk.
Minskade utsläpp
Spårväg ut till Ringdansen skulle också betyda minskat behov av och kostnader för bussar och minskade utsläpp av koldioxid, kväveoxider, kolväten och partiklar. Till bilden hör också att kommunen tänker köpa in sju biogasdrivna ledbussar, som ersätter dagens dieselbussar. På sikt, säg 30 år, måste dock också nya spårvagnar köpas in, betonar Trivector.
9 procent fler resenärer
Kalkylperioden är på 60 år. Den tekniska livslängden för spår, tunnlar med mera är dock längre, även om delar av spårtrafiksystem måste bytas ut på kortare tid.
Man räknar med byggstart 2005 och trafikstart 2007. I kalkylen har man även tittat på restiden. Det ska ta 10 minuter och 22 sekunder sträckan Södertull-Ringdansen. De inte granskade, och dyrare Scandiaalternativen, skulle innebära ett par minuters kortare resa.
Fler resor per dag
Det nya trafiksystemet, med spårväg till Ringdansen, ger 9 procent fler eller 4 200 fler resor per dag, mot dagens cirka 46 000. Av tillskottet på 4 200 skulle 2 300 bero på en allmän förbättring av kollektivtrafiken. 1 900 på att folk föredrar spårvagn, av säkerhets- och bekvämlighetsskäl. Kanske också därför att det är "mysigare". Och den största ökningen räknar man med på den nya sträckan ut till Ringdansen.
Fler resenärer betyder intäktsökningar. Trivector räknar med 10 miljoner kronor år 2007. Då har man tagit hänsyn till månadskort och andra rabatter.
Andra medtagna intäktsökningar: Kommunen förväntas sälja mark för 15 miljoner
kronor, därför att det kan
byggas fler bostäder längs sträckan. Ljurafältet finns i blickpunkten. Och en halv miljon färre bilresor anses ge en samhällsekonomisk vinst på över en miljon kronor.