Lugnare körning bättre än gupporgier
- om guppen
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu är det dags för åtta nya gupp och avsmalningar i Norrköping. Detta till den mängd som redan finns runt om i staden. Jag vet inte om detta är rätt väg att gå för att kunna få ett levande city, dit folk söker sig för att handla.
Resultatet blir nog att många åker till Ingestaområdet för att slippa hoppa omkring över de otaliga guppen. Man skulle kunna tänka att en del väljer den kommunala trafiken för att ta sig staden, men det är inte sant, för buss och spårvagnstrafiken tappar resenärer och det i sin tur får till följd att priserna måste höjas.
Syftet med dessa upphöjningar och avsmalningar ska vara att minska olyckorna och få ner hastigheten, delvis så uppnår man nog detta. Men jag ser dagligen med egna ögon att dessa gupp skapar irritation bland vissa förare och det får till följd att det blir uppretade situationer bland cyklister/bilar, gående/bilar.
Om man ska nå en nollvisionen i trafiken så tror jag inte att det krävs en massa gupp, utan en förändrad inställning till trafiken hos alla förare.
Hur det kommer att fungera för utryckningstrafiken är en annan fråga. Men jag kan tänka mig att det kommer att bli diskussion om hur dessa ska kunna ta sig fram till olyckor eller sjuka personer som ska snabbt till sjukhus.
En del yrkeschaufförer som jag talat med säger att det är besvärande att hela dagarna sitta och guppa över dessa hinder.
Den gata som mest är hatad är Norra promenaden förbi stationen, där det är en orgie i gupp.
Som kuriosa så kan nämnas att på 50- och 60-talet var problemet att biltrafiken ökade i staden och att nya vägar måste byggas. Befintliga vägar var därtill tvugna att breddas för att göra framkomligheten större för den växande bilismen.
Tänk så synen kan förändras på relativt kort tid.