Mattias Stenberg vägrar ta bussdebatten

Mattias Stenberg är ansvarigt kommunalråd för kollektivtrafiken men väljer att inte ta sitt ansvar. Det skriver Stefan Hagfeldt (M).

Norrköping2011-02-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För en månad sedan utmanade jag kommunalrådet Mattias Stenberg (MP) på debatt om kollektivtrafiken i allmänhet och om buss 116 (Flygplatsen, Smedby och Lindö) i synnerhet.

Sedan 1973 har jag arbetat med politik på heltid och alltid tagit debatterna mot olika politiska företrädare. Mattias Stenberg har genom sin assistent givit besked om att han inte ställer upp.

Ingen ansvarig heltidspolitiker har under mina aktiva 38 år hållit sig undan och vägrat att ta debatten. Mattias Stenberg är ansvarigt kommunalråd för kollektivtrafiken men väljer att inte ta sitt ansvar.

Tjugo turer per dag har dragits in för buss 116 och bilåkandet har i stället ökat kraftigt. De som arbetar på Tegelgårdens äldreboende uppmanas tidiga morgnar att gå från Östra Promenaden 5 kilometer till arbetsplatsen i Lindö.

Eleverna på Djäkneparkskolan fick före jul under flera veckor vänta i timmar på att komma hem till Lindö eftersom den stora utglesningen av turerna har fört med sig att bussarna var fullsatta.

När jag tog upp nedrustningen av kollektivtrafiken i en interpellation i kommunfullmäktige svarade Mattias Stenberg helt kort att kommunen satsade på utökning av kollektivtrafiken vilket också gällde Lindö. På övriga frågor jag ställde fick jag inget svar eftersom han inte hade satt sig in i frågan.

De 5 000 invånare som bor i Lindö, och som är mycket upprörda, får nu inte träffa Mattias Stenberg eftersom han vägrar att ta debatten med efterföljande frågestund från de berörda.

I valet lovade S, V och MP att satsa på en kraftig utökning av kollektivtrafiken, men nu visar det sig att de istället skall spara minst fem miljoner inom detta område.

Alla vi Norrköpingsbor kan känna oss blåsta av de rödgröna. Vi moderater har nu startat en kampanj för att slå vakt om kollektivtrafiken och håller nu på med att intervjua resenärer (minst 1 000) för att få bra underlag för vad som efterfrågas.

Läs mer om