I ett debattinlägg den 17/8 uttrycker Karin Allemann Patino missnöje med Migrationsverkets handläggare och berättar om ett utredningssamtal med ett ensamkommande barn från Afghanistan. Ensamkommande barn som ska berätta om varför de söker asyl befinner sig i en svår och utsatt situation. Det är därför viktigt att dessa samtal utförs professionellt och med förståelse för det enskilda barnets situation. Precis som andra myndigheter som arbetar med olika former av beslutsfattande måste Migrationsverket utreda alla ärenden så noga som möjligt.
Utredningssamtalen sker alltid tillsammans med god man och ett juridiskt biträde. De av Migrationsverkets handläggare som genomför samtal med barn ska ha särskild barnkompetens. Vidare pågår ett utvecklingsarbete på myndigheten för att ständigt förbättra arbetet med frågor som rör barn.
Migrationsverket anlitar tolkföretag som upphandlas offentligt med tydliga krav på kvalitet. Upptäcks brister under ett samtal som tolkas ska detta åtgärdas omgående. Migrationsverkets beslut kan överklagas till en vanlig svensk domstol som fattar det slutgiltiga beslutet i ärendet.
Det är olyckligt att Karin Allemann Patino är missnöjd med bemötandet på Migrationsverket. Myndigheten har sedan några år tillbaka en bemötandeombudsman som tar emot och utreder synpunkter eller klagomål från sökande som anser sig blivit illa bemötta av någon på myndigheten.
Sverige är det land i Europa som ger skydd till flest ensamkommande barn och ungdomar. Av de ensamkommande barn som kommit till Sverige från Afghanistan de senaste åren har cirka 80 procent beviljats uppehållstillstånd av Migrationsverket.