Moderaterna ger en felaktig bild
Från att inte fört någon egen politik i den nämnd som är ansvarig för grundskolan i Norrköping till att nu i tidningarna försöka ge sken av att ha en egen skolpolitik är det en stor skillnad. Är det agerandet i nämnden eller är det agerandet i NT som gäller? skriver Li Teske i ett svar till Jirina Klevstigh, Bengt Andersson och Jörgen Rundgren.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag tycker det är bra att det finns många olika åsikter och många idéer om hur skolan ska utformas. Desto fler som är engagerade i skolfrågor i Norrköping desto bättre. Jag blir dock förvånad över de moderata krumbukterna.
Moderaterna har i olika forum försökt föra ut en bild av att det går dåligt för skolan i Norrköping. På försommaren gick man ut med den totalt felaktiga uppgiften att 170 lärare skulle sparkas i Norrköpings kommun. Den moderata retoriken har slutat handla om skillnader i sak och handlar i större utsträckning om smutskastning och populism för att föra opinion.
Moderaterna kan självfallet agera på det sättet men jag tycker det är synd att moderaterna i Norrköping förvandlats från att vara ett parti som fört sakpolitik till ett parti som använder sig av medvetna felaktigheter och av populism av en enda orsak: en hänsynslös jakt efter makt. Jirina Klevstigh (m) skriver: "Tyvärr fungerar det så att det enda oppositioner kan göra är att just opponera sig." Tydligare än så kan inte moderaternas agerande beskrivas.
Det kan sägas en hel del om Norrköpings skolor. För att ta tre konkreta exempel: vi satsar mer pengar per barn i Norrköpings skolor än någonsin tidigare, aldrig förr har det funnits så många utbildade lärare i grundskolan i Norrköping samt att aldrig förr har lärartätheten varit så hög i Norrköpings skolor.
Detta är ett resultat av ett medvetet arbete som syftar till att stärka alla elevers möjligheter i skolan. Ett arbete som har inneburit att ekonomiska prioriteringar gjorts såsom att anpassa antalet skolor efter antalet elever och att avveckla fördyrande kostnader. Det är ett arbete som gett resultat men det är också ett arbete som har varit omtumlande för alla som varit inblandade. Vi socialdemokrater tar fortsatt ansvar för skolan och ser framtiden an med tillförsikt.