Vägtransporterna har en nyckelroll för utsläppen av koldioxid från transportsektorn. Under 2010 ökade utsläppen inom vägtransportsektorn i Sverige. Samtidigt har persontrafiken på järnväg ökat med 60 procent sedan 1997. Godstrafiken på järnväg har också ökat kraftigt, med 20 procent under samma tid. Men underhållet och investeringarna har inte hållit jämn takt med trafikökningen.
Trafikverket visar i den aktuella "kapacitetsutredningen" för järnvägen att det behövs en bestående höjning av anslagen till 3-4 miljarder per år för att komma tillrätta med det eftersatta underhållet och för att bygga bort de mest akuta flaskhalsarna. Därför är det en besvikelse att regeringen i sin budget bara gör en tillfällig satsning på 1,8 miljarder per år 2012-2013 till järnvägsunderhåll. I satsningen finns inga pengar för att tidigarelägga investeringar.
Miljöpartiet vill däremot göra ett riktigt tåglyft för Sverige. Vi är beredda att satsa 100 miljarder mer än regeringen under tio år, på bland annat:
Kraftigt ökat och bestående underhåll för att vi skall slippa förseningar, signalfel med mera.
Byggstart 2015 för Ostlänken, en ny bana för höghastighetståg Stockholm-Linköping.
Byggstart 2015 för Götalandsbanan, en höghastighetsbana Göteborg-Linköping via Jönköping som byggs ihop med Ostlänken.
Fler spår krävs mellan Norrköping och Linköping. Genom att börja bygga den etappen, enligt den färdiga järnvägsutredningen för Ostlänken, skulle såväl pendeltåg som fjärr- och godståg få välbehövligt ökat utrymme.
Alla i Sverige ska ges tillgång till en bra järnvägstrafik. Miljöpartiet avsätter också pengar till upprustning av till exempel Tjustbanan, Stångå-dalsbanan, Västerdalsbanan, Bohusbanan, Dalabanan, Norra stambanan, Malmbanan, Södra stambanan och Inlandsbanan. Några av dessa banor kallas lågtrafikerade trots att de har en ganska omfattande persontrafik och är viktiga för godstransporter ut till stambanorna.
Miljöpartiet föreslår vidare i vår skuggbudget ett bidrag till inköp och reinvestering i spårfordon: pendeltåg, person- och godståg på det nationella järnvägsnätet, tunnelbanetåg och spårvagnar. Vi vill också höja stödet till trafikavtal för att kunna ge fortsatt stöd till hotad tågtrafik.
Regeringen vill chockhöja banavgifterna från 715 miljoner 2011 till 1 miljard 2013. Detta kommer att försämra ekonomin för järnvägens godsentreprenörer och risken är stor att gods flyttas över från tåg till lastbil. Det är oacceptabelt att de som vill köra gods på tåg får kraftigt ökade kostnader när förseningarna är stora på grund av kapacitetsbristen. Miljöpartiet anser att varje trafikslag ska bära sina kostnader inklusive miljöpåverkan. Det gör inte den tunga vägtrafiken i dag. Vi säger därför nej till de föreslagna höjningarna av banavgifterna i väntan på att en lastbilsskatt införs.
Genom spårsatsningar och rättvisa avgifter på tåg och lastbil kan vi öka både persontrafik och godstransporter på den miljövänligare järnvägen. Miljöpartiet är redo att göra vad vi kan för ett verkligt tåglyft och utmanar nu fler partier att verkligen komma ut på banan.