Norrköping behöver Kungsängen
För att attrahera nyetableringar, nya invånare och besökare behöver Norrköping flygplatsen. Men jag har svårt att se hur Mattias Ottoson tror att flygplatsen kan gå plus minus noll inom kort och samtidigt kunna få upp till 300 000 passagerare, skriver Reidar Svedahl.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag tror att Luftfartsverkets analys är korrekt. Inom en överskådlig framtid, låt oss säga tio år, kommer ingen att kunna driva flygplatsen med vinst om ingen lämnar ett driftsbidrag.
Men Norrköping behöver en flygplats. En profilering som logistikcentrum utan flygplats är inte möjligt. För att attrahera nyetableringar, nya invånare och besökare behöver vi även flygplatsen. Det är därför glädjande att alla partier utom v och mp står bakom beslutet. Däremot har jag mycket svårt att se hur Mattias Ottoson tror att flygplatsen kan gå plus minus noll inom kort och samtidigt kunna få upp till 300 000 passagerare.
Sannolikt är båda dessa förhoppningar tyvärr endast ett önsketänkande. I dag går flygplatsen med ungefär tio miljoner kronor back om man tar bort de kapitalkostnader som kommunen slipper att betala i och med att den har köpt flygplatsen för en krona.
Årets passagerarsiffra blir vad jag förstår betydligt lägre än 100 000. Ska flera flygbolag bli intresserade av att flyga från Kungsängen vill de ha lägre avgifter. Detta betyder för flygplatsen självklart lägre intäkter.
Som representant för Bentour som flyger charter från Kungsängen idag, och börjar igen 15 mars nästa år, räknar vi med att få betydligt lägre priser nästa år än vad vi nu betalar. Sannolikt tänker övriga nuvarande operatörer likadant. Att bara kompensera dessa lägre intäkter gör att det behövs en passagerartillväxt för att inte öka den nuvarande förlusten ytterligare.
Flygbolag står inte på kö för att få flyga från Norrköping. Tvärtom, de uppvaktas av Europas alla flygplatser och väljer flyga där kombinationen stor marknad och fördelaktiga etableringsvillkor tycks vara bäst.
I vissa fall spelas flygplatser ut mot varandra. Ett närliggande exempel är Ryanair som lyckades få 55 miljoner av Nyköping kommun, i och för sig utbetalt i form av att Nyköping får reklamytor tillbaka.
Nu närmar sig Skavsta två miljoner passagerare och går fortfarande med förlust. Det går säkert att fyrdubbla dagens passagerarsiffror, frågan är i så fall hur mycket kommunen är villig att betala för att skapa denna trafiktillväxt.
Det som behövs är ett reguljärflyg med bra frekvens som via en hub typ Köpenhamn eller Amsterdam ansvarar för kundens hela resa till slutdestinationen. Utöver det gärna något renodlat lågprisflyg i kombination med mer frakt och charter.
Men att detta ska ske kan inte beslutas i Rådhuset. Trafiken blir inte större av att kommunen tar över driftsansvaret.
Vill vi ha fler och bättre flygförbindelser så måste vi inse att det är ett hårt och långsiktigt arbete som väntar för att försöka nå dessa mål. Det kommer att krävas resurser och personal som både lyssnar på näringslivets önskemål och resebranschens kunskap.
Utöver detta krävs ett professionellt arbete med att sälja in Norrköping till möjliga operatörer. Kanske måste Norrköping som Nyköping "betala" för att få en operatör som långsiktigt ger Norrköping en attraktiv produkt i fråga om frekvens, destinationer, pris och servicenivå.
Alla nödvändiga åtgärder för att ge Norrköping det flygutbud och de passagerarsiffror vi så gärna vill se, kräver en sak; pengar, mycket pengar och det i många år.
Att idag säga att Kungsängen inom en snar framtid kan drivas utan förlust och samtidigt fyrdubbla sina passagerarsiffror är vad som i min norska hembygd beskrevs som; "att pissa i byxorna en kall vinternatt, det blir varmt och skönt med det samma, men är inget vidare att gå omkring med senare när allt har frusit till is."
Jag tycker därför att det är bättre att vara mer realistisk Enligt min bedömning betyder realistisk att inse att om vi vill vi ha en flygplats i Norrköping så kommer att kosta skattekronor.
Utan att jag har gått in i detalj på siffrorna uppskattar jag att det kommer kosta oss skattebetalare i Norrköping mellan 5 och 15 miljoner varje år de närmaste åren. Det är en stor summa pengar