Norrköpings flygplats länets enda alternativ
Svar till Europaresenär, NT Debatt den 25 januari
Norrköpings flygplats har en mycket stor utvecklingspotential, skriver Jörgen Rundgren, moderat oppositionsråd.ARKIVBILD
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är riktigt att om den negativa utvecklingen för flygresandet i regionen fortsätter så är det helt uppenbart att det nuvarande utbudet av flygförbindelser är hotade. Vi ser redan hur Skyways har slutat att flyga mellan Norrköping och Kastrup på helgerna. En fortsatt negativ utveckling skapar underskott i driften av flygplatserna och skapar en mycket allvarlig hotbild.
Antalet resenärer som flyger till Köpenhamn från regionens flygplatser har under senaste femårsperioden sjunkit från 180 000 till under 100 000 per år. I Norrköping har antalet flygresenärer mer än halverats sedan SAS slutade flyga DC 9:or till och från Köpenhamn. Arlanda kommit att bli den mest frekventerade flygplatsen för affärsresenärer från regionen. För privatpersoner har Skavsta med sitt lågprisflyg kommit att bli ett mycket starkt alternativ.
Vår region kan inte stå utan flygplats. Det skulle vara förödande för näringslivet, både för eventuella nyetableringar och för redan befintlig verksamhet. Var kan man då "fylla kostymen" av en regionflygplats för stora och små plan, för frakt och för charter, samt för reguljärflyg och lågprisflyg?
På Norrköpings flygplats så kan man i dag flyga med stora flygplan, som till exempel Boeing 737. Detta möjliggör både lågprisflyg och charter. Det gör det också möjligt att kunna flyga med större flygplan än Fokker 50 till Kastrup. Saabfältet klarar i dag inte av (är inte klassat för) lågprisflyg, fraktflyg, charter eller stora flygplan.
Det finns goda möjligheter för en långsiktig lösning av ägarfrågan för Norrköpings flygplats och för nya och bättre flygprodukter. Det är endast Norrköpings flygplats som i dag kan "fylla kostymen" för en regionflygplats. Det socialdemokratiska förslaget med att nu skapa ett gemensamt bolag med landningsbanor i både Linköping och Norrköping skulle bara konservera en dålig situation och kosta skattebetalarna i Norrköping mycket pengar. Dom lär överge detta dåliga förslag. Det är en uppfattning som insändarskribenten också tycks dela.
När insändarskribenten skriver att Linköping ligger central i länet så är det ett mycket svagt argument. Länsgränserna är nämligen ointressanta i det här sammanhanget när det handlar om en marknad där till exempel Västervik betraktar Norrköping som sin flygplats. Norrköping har ett utmärkt läge och ett upptagningsområde med en potential på åtminstone 600 000 årsresenärer. Med rätt utbud så finns det förutsättningar för ett helt annat flygresande till och från vår regionen. Vill vi få tillväxt och utveckling måste vi se till att vi får ett regionalt flyg som svarar mot marknadens krav. Det gäller nu att satsa på den flygplats som kan klarar kraven.