Tankar efter ”Gamla föroreningar oroar på ny stadsdel” NT 22/4. Norrköpings innerstad beräknas växa med 30 000 invånare fram till 2030. Då planeras projektet Östra Saltängen vara färdigbyggt med 2 000 nya bostäder. Om fem år kan första etappen påbörjas. Men allvarliga problem finns. Gasverkstomten måste betraktas som ett av de största problemen. Här är marken kraftigt förorenad från gasverksdriften och är en av de allvarligaste markföroreningarna i länet. Rimligt är att avstå att bygga bostäder på den platsen. Troligen är en parkeringsplats den lämpligaste markanvändningen.
Slottshagens avloppsreningsverk är ett annat problem som inte heller brukar nämnas när skisser över den tilltänkta stadsdelen presenteras. Hela Östra Saltängen ligger inom 1 000 meter från verket. Cirka två tredjedelar finns i 500-meterscirkeln. Vid etablering av verksamheter närmare än 500 meter och bostäder närmare än 1 000 meter från Slottshagens reningsverk ska samråd ske med Norrköping Vatten AB. Även om förhärskande vindriktningar inom området är sydvästliga och västliga och därmed den illaluktande luften för det mesta inte blåser in över Östra Saltängen ger väl ändå närheten till Slottshagens reningsverk en viss bismak till den tilltänkta högstatusstadsdelen.
Satsa på att bygga bostäder på Södra Butängen före Östra Saltängen. Resecentrum kvar på nuvarande läge och spårdragning som i stort sett följer nuvarande banområde mot Stockholm möjliggör bostadsbyggande på Södra Butängen mycket tidigare än om spårområdet läggs i diagonal över Södra Butängen. Denna stadsdel ligger mycket nära resecentrum och har inte de föroreningsproblem som Östra Saltängen har.
Vid omskapande av Östra Saltängen är det önskvärt att planerna görs i samklang med strandskyddsbestämmelsernas avsikter. Placera byggnader endast undantagsvis inom strandskyddat område, det vill säga när de för sitt ändamål måste vara vid stranden. Reservera strandområdet för allmän tillgång. Gator och promenadstråk platsar på det strandskyddade området.
Kajerna kan behållas för de som vill ha riktiga båtar förtöjda där. Endast farkoster som är sjövärdiga ska ha tillgång till kajen. Det är en kulturgärning att entusiaster som har möjlighet att hålla skutor och andra äldre flytetyg i skick kan använda centrala kajplatser för sina klenoder. Populärt är att driva serveringar på sådana flytetyg. Plats för fiske och andra fritidsaktiviteter bör också finnas. Kajerna bör också sparas för framtida behov av kustsjöfart som behöver angöra centrala platser.
Planering av Östra Saltängen är en framtidsfråga. Energi- och klimatfrågan gör att trafik behöver föras över från landsväg till järnväg. En korridor behöver reserveras för en riktig järnväg från Norrköpings resecentrum mot Söderköping, Valdemarsvik och vidare söderut. Den korridoren kan behöva Östra Saltängen. Ostlänken är snart verklighet och intresse kan riktas mot andra järnvägsprojekt.