Posten är inte till för kunder
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Senare lades Konsum ned och postärenden kunde skötas hos en mindre servicebutik. Det senare fungerade mycket bra. Av det skälet eller något annat drogs posthanteringen vid servicebutiken in.
Vi i Klockaretorpet fick då åka till en annan stadsdel, Skarphagen, för att hämta paket eller sköta postärenden. Det postkontoret har successivt skurit ned öppettiderna, sedan något år tillbaka gäller enbart måndag-fredag 12-18. Vi som jobbar eftermiddag-kväll kan aldrig besöka postkontoret i Skarphagen.
Jag måste därför ringa till postkontoret i Skarphagen för att be dem skicka paket till ett kontor i centrala Norrköping som har "normala" öppettider. När jag ringer dit förklarar man att jag skall ringa till Kundtjänst i Stockholm, men OK då...
Nu räcker det! Posten är uppenbarligen inte till för mig, som kund. Den spännande frågan uppstår då: Vem är den då till för? Är det för personalen? I så kan man ju slopa öppettiderna helt. Alla förnuftiga människor håller med att det är bättre med en billig icke-post än en dyr icke-post.
Är medelsbrist orsak till att den före detta posten övergått till att vara en icke-post?
Regeringen Persson brände 830 miljoner kr på PR-jippon under Sveriges EU-ordförandehalvår. Medel finns tydligen.
Är frågan om icke-posten således en fråga om prioriteringar?
Icke-posten är en skandal. Vem bär ansvaret för dessa tingens ordning?