Posten är inte till för kunder

Norrköping2001-12-01 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag bor i stadsdelen Klockaretorpet, Norrköping. Till för ett par år sedan fanns ett postkontor där, som nu är nedlagt. Efter det kunde vi gå till Konsum i stadsdelen för postärenden.
Senare lades Konsum ned och postärenden kunde skötas hos en mindre servicebutik. Det senare fungerade mycket bra. Av det skälet ­ eller något annat ­ drogs posthanteringen vid servicebutiken in.
Vi i Klockaretorpet fick då åka till en annan stadsdel, Skarphagen, för att hämta paket eller sköta postärenden. Det postkontoret har successivt skurit ned öppettiderna, sedan något år tillbaka gäller enbart måndag-fredag 12-18. Vi som jobbar eftermiddag-kväll kan aldrig besöka postkontoret i Skarphagen.
Jag måste därför ringa till postkontoret i Skarphagen för att be dem skicka paket till ett kontor i centrala Norrköping som har "normala" öppettider. När jag ringer dit förklarar man att jag skall ringa till Kundtjänst i Stockholm, men OK då...
Nu räcker det! Posten är uppenbarligen inte till för mig, som kund. Den spännande frågan uppstår då: Vem är den då till för? Är det för personalen? I så kan man ju slopa öppettiderna helt. Alla förnuftiga människor håller med att det är bättre med en billig icke-post än en dyr icke-post.
Är medelsbrist orsak till att den före detta posten övergått till att vara en icke-post?
Regeringen Persson brände 830 miljoner kr på PR-jippon under Sveriges EU-ordförandehalvår. Medel finns tydligen.
Är frågan om icke-posten således en fråga om prioriteringar?
Icke-posten är en skandal. Vem bär ansvaret för dessa tingens ordning?

Läs mer om