Posten i Finspång

Norrköping2001-06-30 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Så bra, Lotta Santesson, att du svarat på min insändare. Nu vet vi postkunder i Finspång vem som har ansvaret för den försämrade servicen.
I min insändare beskrev jag nackdelarna med att det inte längre finns några kölappar på postkontoret i Finspång. Jag beskrev både praktiska konsekvenser av köståendet och de hälsorisker som detta kan medföra. Posten har valt att inte alls ta upp den problematiken i sitt svar. Är frågan obekväm också för Posten?
Det mindre postkontoret försvaras med att man av ekonomiska skäl behövde flytta till mindre yta. I samma veva talar man om att öppna ytterligare ett postkontor i Finspång. Blir det verkligen mera ekonomiskt än att ha ett enda, större serviceställe?
I Postens svar talas det om nedgång med 15 procent per år. Den nedgången lär öka om Posten fortsätter med att försämra service till sina kunder.
Företagarna i Finspång har olika behov av service. Gemensamt för dem alla är att man försöker hitta andra möjligheter när man inte får den service man behöver på postkontoret.
Vill Posten bli av med sina kunder? Eller kan vi postkunder i Finspång räkna med bättre service? Kan vi till exempel räkna med att systemet med nummerlappar kommer tillbaka i någon form?

Läs mer om