Rätt balans gör Norrköping grönt

Det är viktigt att vi gör miljökonsekvensanalyser innan vi fattar nya beslut om utbyggnad av handel, infrastruktur och övrig markexploatering, skriver Stefan Arrelid, miljöpartistiskt kommunalråd i Norrköping.

Norrköping2007-01-09 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som nytt grönt kommunalråd för Norrköpings kommun med ansvar för miljö, teknik och kultur och fritid vill jag här framföra min syn på näringslivsutveckling transporter och markanvändning utifrån den politik som den styrande koalitionen bestående av miljöpartiet, socialdemokraterna och vänsterpartiet kommit överens om.
För att utveckla handeln och skapa fler jobb
i Norrköping expanderar Ingelsta handelsområde som vi också har slagit fast kommer vara kommunens externhandelscentrum. Med det skapar samtidigt miljöproblem i och med den ökande biltrafiken och varutransporterna. För att motverka att luftföroreningarna lokalt överstiger gällande hälsorisknivåer, så kommer jag att arbeta för en bättre trafikplanering och trafiklösningar som minskar problemen i kommunen som helhet. Våra tre partier är också överens om att vi ska ha en balans mellan city- och externhandeln och en prioritering av stadsdelshandel och landsbygdshandel.

När det gäller mer långväga godstransporter, som idag framförallt sker på väg genom Sverige med klimatpåverkande utsläpp av höga halter koldioxid, så kommer jag arbeta för att Norrköpingspaketet utvecklas som ett hållbart transport- och logistikcentrum med Norrköpings hamn i centrum. Ostlänken är en viktig järnvägssatsning för medborgare som pendlar och för näringslivet, men också för att öka kapaciteten för godstransporter på järnväg. Byggandet av kombiterminalen på Händelö innebär att gods
i containrar kan flyttas direkt mellan båt och tåg för vidare transport.
Norrköping har ett bra strategiskt läge med närhet till en stor del av landets befolkning och bra infrastruktur.
Men även här sker en omfattande miljöpåverkan och då framförallt hur marken exploateras av nya järnvägsspår, vägar och logistikföretag. Min uppgift blir att slå vakt om de höga naturvärden som finns norr om Norrköpings tätort och utmed Bråvikens inre delar. För att värna om åkermarkens viktiga betydelse för livsmedelsförsörjning och som en del av kulturlandskapet vill jag att Kvillingeslätten väster om E4:an norrut bibehålls som jordbruksmark och att åkrarna på Malmölandet i så hög grad som möjligt hålls fria från lagerbyggnader, utan att det hindrar vidareutveckling av hamnen kan utvecklas.

För mig är det viktigt att Norrköping kan fortsätta utvecklas, så fler får arbete och bidrar till ekonomi som ökar välfärden för alla. Detta ska ske genom omställning till ett miljömässigt hållbart Norrköping, det gröna folkhemmet. Det är viktigt att vi gör miljökonsekvensanalyser innan vi fattar nya beslut om utbyggnad av handel, infrastruktur och övrig markexploatering.
Läs mer om