Catharina Elmsäter-Svärd, infrastrukturminister, har gett ett positivt besked om att de regelbrott vi ser inom yrkestrafiken ska ses över. Regeringen har gett i uppdrag åt Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen att identifiera de problem som finns med regelefterlevnaden i yrkestrafiken på väg.
Även Justitiedepartementet ska delta i översynen, tillsammans med myndigheter som Åklagarmyndigheten, Arbetsmiljöverket, Skatteverket, Ekobrottsmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen.
Bredden i de inblandade myndigheterna visar på bredden i problemet som finns i dagsläget, där den osunda konkurrensen från oseriösa firmor leder till att benen slås undan för de företag som följer regelverket och lagarna.
Det leder ju i sin tur till att bra arbeten försvinner, i stället tvingas de som vill arbeta att konkurrera med usla arbetsvillkor och dålig lön. Detta är kontraproduktivt både för de seriösa företagen och för arbetstagarna.
Utgångspunkten i uppdraget har kommit av att Catharina Elmsäter-Svärd i träffar med både Svenska Transportarbetareförbundet och åkerinäringen kunnat konstatera att både arbetsgivarorganisation och arbetstagarorganisation är överens om att vi anser att något måste göras.
Det går inte längre att blunda för problemet med att oseriösa företag konkurrerar genom att vägra kollektivavtal, regelmässigt bryter mot kör- och vilotider, lönedumpar samt ignorerar reglerna om maxlast, för att nämna några få saker.
Den strävan vi måste ha i vårt samhälle är förstås att man ska belönas om man följer regler, lagar och de överenskommelser som fackförbund och arbetstagarförbund ställt upp, inte att man ska kunna konkurrera genom att ignorera dem.
Vår utgångspunkt måste alltid ligga i att en sund konkurrens innebär att man konkurrerar med att eftersträva att vara bäst inom sitt område, inte med att man konkurrerar med så låga priser som möjligt genom att eftersätta löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö.
Den 1 mars 2013 ska den fullständiga slutrapporten vara klar, då ska berörda myndigheter ha mätt efterlevnaden av de regler som nu finns. Förhoppningen är att en rejäl översyn av regelverket och påföljderna blir av, samt att vi får politiska beslut som ger möjlighet att faktiskt straffa de företag som inte sköter sig.