För Nya moderaterna och alliansen är olika undervisningsformer en självklarhet. Varje elev har särskilda behov och förutsättningar som måste mötas. Därför är pedagogisk mångfald en naturlig del av vårt utbildningssystem.
Waldorfpedagogiken är i dag den största alternativa pedagogiken inom det svenska skolväsendet. Det går cirka 7 000 barn och elever i förskolor och skolor med waldorfinriktning. Samtidigt finns det inget statligt lärosäte som utbildar lärare eller förskollärare med waldorfinriktning och utbildningen har hittills finansierats utan statliga medel.
Waldorflärare har i skollagen undantagits från kravet på lärarlegitimation under förutsättning att de har gått den diplomerade waldorflärarutbildningen. Därför är denna utbildning både viktig och avgörande för att skolorna i framtiden ska klara rekryteringen av nya lärare.
För att trygga att det ska finnas waldorflärare även i framtiden avsätter regeringen från och med nästa år tio miljoner kronor per år för utbildning av lärare och förskollärare med waldorfinriktning. Utbildning av lärare med hög kvalitet är en förutsättning för att ge alla barn och elever likvärdiga möjligheter oavsett pedagogisk inriktning.
Regeringen har tidigare fattat beslut att studier till waldorflärare ska berättiga till studiemedel. Detta tillsammans med beskedet att avsätta medel för utbildningen innebär att Nya moderaterna och alliansen tydligt visar att vi värnar mångfalden inom svensk skola.
Friskolesystemet tillåter föräldrar och elever att själva få bestämma vilken undervisningsform som passar eleven bäst. De tillgängliga alternativen ska hålla hög kvalitet och ge likvärdiga möjligheter. Därför säkerställer vi att det även i framtiden ska finnas god tillgång på välutbildade waldorflärare.