Risk för färre avgångar från Kungsängen

Redan nu finns oroande tecken. Inom några veckor reduceras i praktiken antalet avgångar från fem till tre, skriver Bo Axestam om flygtrafiken till Köpenhamn från Kungsängen.

Norrköping2006-11-22 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Visst är det positivt att resandet till Köpenhamn har ökat men sanningen är ju att det fortfarande handlar om ett mycket lågt resande från Kungsängen. Antalet årsresenärer når för närvarande inte upp till hälften av den volym som gällde år 2000. Det som till sist räknas är hur stor volymen resande faktiskt är och hur mycket pengar varje passagerare betalar för sin biljett.

Redan nu finns oroande tecken. Inom några veckor reduceras i praktiken antalet avgångar från fem till tre! I dagsläget står Cimber Air för fyra turer och Skyways för en, väl spridda över dagen.
Det som snart inträffar är att Cimbers lunchavgång försvinner och ersätts med en avgång klockan 09.10. Vidare försvinner den ganska attraktiva avgången 15.40. Den "ersätts" med en ny tur 17.30. Cimber väljer här att lägga sig bredvid konkurrentens enda Köpenhamnsavgång 17.20. Till sist återinför Cimber den kvällstur klockan 21 som Skyways "erbjöd" förra året och som marknaden inte vill ha.
Från passagerarsynpunkt innebär förändringarna att det från början av december finns alternativen 06.25, 09.10 och 17.20/17.30 att välja mellan.

Enligt uppgift kommer Cimber att börja flyga en linje från Köpenhamn till England i december och det flygplan som i dag används i Norrköpingstrafiken behövs till den nya linjen. Det är uppenbart att Cimber prioriterar England på bekostnad av flyget till Östergötland.
Frågan är varför de gör det och frågan som på nytt måste ställas är: Hur ser avtalet mellan Norrköpings kommun och Cimber Air ut? Min gissning är att när bidragsflödet från Norrköpings kommun till Cimbers kassakista så småningom sinar så kommer inte Cimber att vilja vara kvar på linjen med sina dyra jetflygplan.
Nu är det ju så att Cimber även förfogar över propellerdrivna ATR, ett flygplan som liknar Fokker-50 men är något modernare. När det nu ändå finns ett avtal mellan kommunen och Cimber så är det lämpligt att inom ramen för detta föra en diskussion om tidtabellsupplägget. Det är rimligt att den som bidrar med ekonomiskt stöd också kan påverka trafikens utformning.
Frågan är hur rimligt det är att vi med kommunens skattemedel subventioner en dyr och onödig trafik med jetflygplan. Här måste det vara viktigare att flygplatsen erbjuder bra avgångstider med god spridning än att det till varje pris ska vara jetflyg på alla turer. Tidsskillnaden från terminal till terminal mellan jetflyg och propellerflyg är trots allt endast 10 minuter.
Läs mer om