Samarbeta i trafiken

Norrköping2001-11-15 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som trafikant alla kategorier - bilist, cyklist och fotgängare - har jag som många andra funderat en hel del över det nya inslaget i stadstrafiken ­ guppen.
De har ju tillkommit för att skapa en lugnare och säkrare trafik i innerstaden.
Den 13 november fanns en insändare som påpekade att cyklister har väjningsplikt vid övergångsställen, och att bilister endast behöver väja för fotgängare.
Detta betyder i princip att alla cyklister måste stiga av sin cykel för att få företräde när han korsar en gata. Han grundar sitt ställningstagare på den skrivelse, Vintergatan, som Vägverket nyligen skickat ut till alla hushåll.
Huvudprincipen för hanteringen av trafiksamverkan vid dessa korsningar är ögonkontakt. Detta kan vara lite klurigt i mörker och för att inte tala om hur synhandikappade ska kunna hantera det.
Cyklister har alltså väjningsplikt vid övergångsställen, men i det ögonblick han/hon kliver av cykeln betraktas han/hon som fotgängare. Men vad är egentligen smidigast?
Det får inte heller nu göras till en principfråga att cyklister - enligt skrivelsen Vintergatan - absolut måste kliva av sina cyklar vid övergångsställena.
Jag brukar som bilist ta hänsyn till att det ofta är lite bökigt att kliva av och på sin cykel. I bilen sitter man i alla fall bekvämt.
Läs mer om