SAS måste tillbaka till regionen

Norrköping/Kungsängen är ur kostnadssynpunkt det bästa och enda alternativet till gemensam flygplats. Den är väl utbyggd med erforderlig service. Och när det gäller att få tillbaka SAS, finns bara ett alternativ, skriver företagaren Alf Larsson.

Det finns bara ett alternativ till gemensam flygplats för att få SAS tillbaka till regionen, Kungsängen i Norrköping, hävdar debattören.

Det finns bara ett alternativ till gemensam flygplats för att få SAS tillbaka till regionen, Kungsängen i Norrköping, hävdar debattören.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2005-02-23 08:47
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu är flygplatsfrågan i Östgötaregionen igång på allvar igen. Frågan gäller ju var länets gemensamma flygplats egentligen skall finnas. Politikerna i Norrköping och Linköping har ju försökt ena sig om att inte konkurrera om vilken flygplats som skall vara regionens, utan istället försöka samordna de båda flygplatserna. Det enda som nu kan samordnas är tidtabellen för avgångar/ankomster för Norrköping och Linköping så att flyget till Köpenhamn inte går i stort sett på samma tider till och från de båda städerna som det är nu. Detta kan endast ses som en mycket kortsiktig lösning och borde ha varit genomförd för flera år sedan. Inom vår region finns det endast möjlighet och underlag för att driva en internationell flygplats.

Vi måste ha tillbaka SAS igen till regionen och då är det bara en flygplats som gäller. Med SAS koncept kan man faktiskt också få lågpris på de flesta flyg. Det förutsätter ju också att SAS sätter in större och bättre flyg än sin Q-400 som också är ett propellerflyg. Nu har ju SAS planer på att byta ut dessa mot Regional Jet.
Det har i olika sammanhang diskuterats olika alternativ för flygplatser i regionen. Om man har 15 minuter eller 45 minuter restid till flygplatsen saknar helt betydelse. Att som någon företagare skrev i en insändare för något år sedan, att kostnaderna skulle bli för höga att till exempel resa till Skavsta, är ju bara nonsens. Har man inte dessa små kostnadsmarginaler i ett företag då skall man nog syssla med annan verksamhet. Av denna anledning har det ingen större betydelse om flygplatsen hamnar i Linköping eller Norrköping. Någon av städerna måste bli förlorare i någon form, det finns helt enkelt inte plats för båda.
För att visa på vilken flygplats som är mest lönsam att behålla och satsa på, görs följande analys för de olika alternativ som står till buds inom regionen. Följande alternativ finns:
* behåll Norrköping/Kungsängen flygplats
Kostnad 0 kr
* behåll och bygg ut Linköping/SAAB flygplats
Kostnad >100 Mkr
* bygg civil flygterminal på Linköping/Malmen flygplats
Kostnad >200 Mkr
* bygg om Norrköping/Bråvalla till civil flygplats
Kostnad >300 Mkr
* bygg en ny gemensam flygplats inom regionen
Kostnad >500 Mkr
Norrköping/Kungsängen är ur kostnadssynpunkt det bästa och enda alternativet. Här finns idag en väl utbyggd flygplats med erforderlig service och väl utbyggda tekniska system. Flygplatsen klarar utan utbyggnad att ta emot relativt tunga flygplan som Boeing 767. Problemet är bullersynpunkt, vilket inte är så stort problem eftersom flertalet av start/landningar görs i västlig riktning. Flygplanen blir efterhand tystare så det är inte speciellt störande buller över de centrala delarna av stan jämfört med den biltrafik som nu förkommer.

Linköping/SAAB klarar ingen tung trafik utöver propeller och regional Jet utan att bredda banan och ta bort hinder. Detta talar mot att satsa på Linköping/SAAB. Vidare finns här som i Norrköping risk för att vissa delar av staden kan störas av flygbuller.
Linköping/Malmen som bland annat Företagare i Östergötland föreslog, är ett helt realistiskt alternativ med att bygga en civil stationsbyggnad på den redan militära flygplatsen Malmen. Det finns närhet till en bra infrastruktur i form av järnväg och vägar. Vidare finns en nord/sydlig landningsbana som klarar tung trafik utan större ombyggnad. Viss komplettering med civila landningshjälpmedel erfordras. Befintligt flygledartorn och flygledning används, stationsbyggnad måste dock byggas.
Norrköping/Bråvalla har också förekommit som förslag. Detta förslag är inte realistiskt att genomföra på grund av de höga kostnaderna det skulle innebära för att erhålla civil standard. Banan är idag inte dimensionerad för tyngre flyg. Inga landningshjälpmedel eller ens banljus finns för civil användning. Flygledartornet är rensat på utrustning och skulle idag inte bli godkänt som arbetsplats utan det måste byggas ett nytt. Kostnaden skulle nästan bli lika hög som att bygga en ny flygplats. Bullerstörningar skulle också uppstå över staden vid start eller landning österut, vilket inte skulle förbättra situationen mot vad man har idag.
Ny flygplats har tidigare diskuterats och utretts i Norsholms området. Fördelen med detta är att den hamnar mittemellan de båda konkurrerande städerna. Investeringskostnaden för en ny flygplats är av sådan storlek att det inte ens är realistiskt att utreda frågan ytterligare.

I det långa perspektivet, efter 2015, tror jag ändå att det är Skavsta som gäller. Den dagen Bromma läggs ner finns inget alternativ i Storstockholmsområdet utan att det blir med största sannolikhet Skavsta som får överta Brommas roll. Ingen kommun i Storstockholmsområdet vill ha en flygplats. Då blir det bara Skavsta kvar som alternativ och då kommer Skavsta att få ett mycket bra trafikutbud både inrikes och utrikes. När detta kommer till stånd kommer nog en flygplats i Östgötaregionen helt att konkurreras ut. Detta talar således emot att några stora investeringar skall göras i någon flygplats i området.
Om våra politiker för en gångs skull skall vara realistiska så satsa nu på en gemensam flygplats och verka för att SAS kommer tillbaka, då kan vi få ett mycket bättre utbud och flygkomfort samt lägre priser.
Läs mer om