SJ:s kalkyl för pendlande stämmer inte

Låt oss välja själva så ska ni se att åtminstone 75 procent av alla årskortspendlarna går över till distanskort. Jag skulle göra det och jag kan lova att alla de kollegor som nu gått över till bilpendling, allvarligt skulle överväga att åka tåg igen. Det skriver Björn Carlén, i svar till Dag Rosander, SJ, (NT 1/11).

Norrköping2010-11-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Dag Rosander, SJ:s presschef, har svarat på mitt debattinlägg här i NT. Jag påstod att det har blivit för dyrt att pendla med tåg. Det behövs ett billigare alternativ, ett kort som bara gäller på sträckan, Stockholm-Norrköping. SJ:s svar gick bland annat ut på att Årskort Silver är prisvärt, och att inget särskilt pendlarkort därför behövs. Rosander skriver: "Den som jobbpendlar [...] kommer ner i ett pris på 123 kronor, enkel resa. Kortet går dessutom att göra skatteavdrag för och som bonus kan resenärerna åka tåg på fritiden [...]. Därför har också SJ Årskort Silver blivit ett mycket populärt kort [...]. I detta ingår också gratis kaffe och te ombord, tillgång till SJ Lounge i Stockholm och Göteborg och bagageförsäkring."SJ har diskuterat så kallade destinationskort, men avfärdat dem efter diskussion."Denna föregicks av en rad kundundersökningar som dock visade att resenärerna vill ha mer än ett pendlarkort - ett som också går att använda på fritiden."Ja, här har ni i alla fall en som vill ha distanskort. Jag är beredd att avstå hur mycket kaffe som helst för det, och även avstå från alla hypotetiska resor till Köpenhamn och Åre; för vilken pendlare orkar åka tåg när han äntligen är ledig? Och skatteavdrag skulle jag få göra även på ett distanskort. Priset på ett sånt kort måste självklart ligga betydligt lägre än de 39 400 som Årskort Silver kostar i dag, och det är därför som SJ inte vill erbjuda det. Alltför många, åtminstone på den lukrativa sträckan Stockholm-Norrköping, skulle gå över till ett distanskort, om det fanns ett. Alltför många för att det skulle falla SJ-strategerna
i smaken.Rosander räknar 25 kronor milen för bilkörning. Jag gör det inte. Jämförelsen är svår, då så många faktorer kan vägas in. Den som kör bil behöver till exempel inget lokaltrafikkort i Stockholm. Redan där sparar jag in 8 000 om året på att ta bilen. Och tidsvinsten, hur räknar man ut den? Numera stannar inget av mina tåg i Flemingsberg, så jag måste ta pendeln till och från Centralen, vilket kostar både tid och pengar. 123 kronor per resa är dessutom en generalisering. Det förutsätter 160 resdagar på ett år. Jag har vissa år 160, andra 140 och andra åter till och med 130 resdagar. Detta förskjuter kalkylen än mer i favör för mitt resonemang.Nej, ge oss det alternativ vi efterfrågar. Låt oss välja själva så ska ni se att åtminstone 75 procent av alla årskortspendlarna går över till distanskort. Jag skulle göra det och jag kan lova att alla de kollegor som nu gått över till bilpendling, allvarligt skulle överväga att åka tåg igen.
Läs mer om