SJ:s kalkyl för pendlande stämmer inte
Låt oss välja själva så ska ni se att åtminstone 75 procent av alla årskortspendlarna går över till distanskort. Jag skulle göra det och jag kan lova att alla de kollegor som nu gått över till bilpendling, allvarligt skulle överväga att åka tåg igen. Det skriver Björn Carlén, i svar till Dag Rosander, SJ, (NT 1/11).
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
i smaken.Rosander räknar 25 kronor milen för bilkörning. Jag gör det inte. Jämförelsen är svår, då så många faktorer kan vägas in. Den som kör bil behöver till exempel inget lokaltrafikkort i Stockholm. Redan där sparar jag in 8 000 om året på att ta bilen. Och tidsvinsten, hur räknar man ut den? Numera stannar inget av mina tåg i Flemingsberg, så jag måste ta pendeln till och från Centralen, vilket kostar både tid och pengar. 123 kronor per resa är dessutom en generalisering. Det förutsätter 160 resdagar på ett år. Jag har vissa år 160, andra 140 och andra åter till och med 130 resdagar. Detta förskjuter kalkylen än mer i favör för mitt resonemang.Nej, ge oss det alternativ vi efterfrågar. Låt oss välja själva så ska ni se att åtminstone 75 procent av alla årskortspendlarna går över till distanskort. Jag skulle göra det och jag kan lova att alla de kollegor som nu gått över till bilpendling, allvarligt skulle överväga att åka tåg igen.